به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، کمیسیون حمل و نقل، گمرک و ترانزیت با هدف بررسی عملکرد ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و چگونگی استفاده حوزه ی حمل و نقل بخش تعاون از این حکم قانونی همچنین بررسی لایحه اصلاح ساختار دولت، تشکیل جلسه داد. با حضور معاون امور استان ها، نمایندگان سازمان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، دبیر مرکز داروی، مسئول امور کمیسیون های اتاق تعاون و نمایندگان اتاق های تعاون سراسر کشور برگزار شد.
در این نشست محمد رنجبر دبیر مرکز داوری، گزارش مبسوطی از عملکرد مرکز داوری اتاق تعاون ایران و توانمندی ها و ظرفیت های مرکز داوری اتاق تعاون ارائه کرد. وی از افتتاح ۶مرکز داوری خبر داد و گفت: تاکنون مرکز داوری ۶ استان افتتاح شده که شیوه نامه ی جدید داوری نیز طی اساسنامه ای که اداره کل تعاون استان ها ارسال کرده بود، اخیرا با هماهنگی اتاق بازرگانی و اتاق تعاون ایران، شیوه نامه ی جدیدی جهت پالایش نقاط قوت و ضعف به کلیه استان های مد نظر ابلاغ شده است.
در ادامه این نشست، محمد مهدی تیموری با اشاره به بررسی عملکرد “ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و چگونگی استفاده حوزه حمل و نقل بخش تعاون از این حکم قانونی گفت: یکی از ضرورت های حوزه ی حمل و نقل بحث نوسازی است که امیدواریم با قوانین جدید دولت، این موضوع پیگیری و اصلاح شود.
در ادامه نماینده شرکت بهینه سازی ابراز داشت:در راستای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید یک سری وظایف هست که بر عهده ی شرکت نفت و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت است. در زمینه حمل و نقل در حال حاضر سه مصوبه شورای اقتصاد داریم: تاکسی های فرسوده، اتوبوس و کامیون. در بحث تاکسی ها جایگزینی ۱۴۰۰۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده با تاکسی های تمام گازسوز با پیمایش بالا یا تاکسی های برقی مطرح است که در این بخش با تاکسیرانی کشوری برای تعداد۱۰۰۰۰ عدد قرارداد بسته شده که هم در قالب تاکسی یا ون می تواند باشد.
همچنین برای اتوبوس هم جایگزینی ۱۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی درون شهری با اتوبوس گازسوز طبق مصوبه شورای اقتصاد را داریم و مبلغ تعیین شده ۱۷۹۵ میلیون دلار است که در این زمینه در حال انعقاد قرارداد برای ۵۴۰ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری هستیم.
وی ادامه داد: طرح نو سازی ۶۵۰۰۰ دستگاه کامیون یا کشنده فرسوده ی بالای ۱۰ تن که سن بالای ۳۵ سال را داشته باشد را در پیش رو داریم و مبلغ پیش بینی شده ۲۷۶۲ میلیون دلار طی هفت سال برنامه ریزی شده است.با شرکت ماموت(کامیون) برای ۲۵۰۰۰ دستگاه قرارداد بسته شده با نرخ ۳۰۰ میلیون دلار و قرارداد جدیدی با شرکت سایپا دیزل(۲۱۰۰ دستگاه کامیون با ارزش ۱۲۶ میلیون دلار) پیش رو است.
خان بلوکی در ادامه این نشست اظهار داشت: مجموعا ۶۰۰۰۰۰ راننده و ۴۸۵۰۰۰ دستگاه کامیون تحت پوشش داریم و باید برای حفظ سرمایه های ملی کمک کنیم و کامیون ها را نوسازی کنیم و توجه به این موضوع مهم دانسته شود.
تیموری در بخش دیگری از این نشست ابرازداشت: یکی از جمع بندی های این جلسه می تواند قرارداد با سازمان بهینه سازی باشد و هر دستگاهی که احساس می شود برای بخش مفید بوده و راننده استقبال می کند همچنین قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش آن مناسب است، را تهیه کنید.
مصوبات این کمیسیون شامل، ادامه بررسی عملکرد “ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و چگونگی استفاده حوزه حمل و نقل بخش تعاون از این حکم قاونی” در جلسه آتی با حضور روسای اتحادیه ها و بررسی قرارداد با سازمان بهینه سازی در رابطه با جایگزینی کامیون ها، بود.
https://iccnews.ir/?p=4263