به گزارش  پایگاه خبری اتاق تعاون ایران به نقل از الف، پس از ماه‌ها انتظار و بدقولی‌های مسئولان در پرداخت سود سهام عدالت، اعلام شد که سود این سهام از دیروز به مردم پرداخت خواهد شد.بر اساس لایحه ساماندهی سهام عدالت که روز دوشنبه ۱۸ دی ماه از سوی معاون امور مجلس رئیس جمهور برای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ارسال شد، مواد ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷ و ۳۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی اصلاح شده است.

موافقت رییس جمهوری با آغاز توزیع سود سهام عدالت، انتظار ۴۷ میلیون مشمول این طرح را برای دریافت سود به سر آورد و اکنون قرار است سود حداکثر ۱۵۰ هزار تومانی در چند مرحله توزیع شود. توزیع نخستین مرحله واریز از امروز آغاز شده است.بر اساس این گزارش، سایر مشمولین سهام عدالت نیز متناسب با سهام خود از سود متعلقه بهره مند می شوند.

طرح توزیع سهام عدالت در سال ۸۵ با هدف برخورداری آحاد جامعه از بنگاه هایی که بنا بر سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار می شوند، اجرایی شد؛ در این طرح به هر یک از مشمولان برگه های سهام ۱۰ میلیون ریالی در نظر گرفته شد تا مبلغ آن به مرور ظرف ۱۰ سال از محل سود شرکت ها کسر شود و به تدریج مشمولان مالک کل سهام در نظر گرفته شده باشند..

سال ۱۳۸۴ یعنی در سه دولت قبلی بود که قانون سهام عدالت، به تصویب رسید اما عملا از آبان ۸۵ کار اجرایی آن کلید خورد، سهامی که با هدف کاهش فاصله طبقاتی و بهره مندی اقشار مختلف مردم از فروش سهام شرکت های دولتی شکل گرفت. اما ده سال گذشت و سال یازدهم و دوازدهم هم آمد اما دولت اعلام کرد که شرکت های سهام عدالت در این ۱۲ سال به ازای هر سهام عدالت یک میلیون تومان هم سود ندارد.در این مدت سهام عدالت فراز و نشیب های بسیاری داشت و حتی کار به تحقیق و تفحص مجلس هم کشید که اظهارنظرهای مختلفی در این خصوص مطرح شد:

در همین راستا، عباسی وزیر وقت تعاون در این خصوص گفته است: خود دولت برای همراهی با طبقات پایین جامعه اجازه گرفته و کار را شروع کردند.طبق سیاست های اصل ۴۴ باید ۶ دهک جامعه به مردم داده شود و در واقع ضوابطی دارد که در همان قانون اعلام شده است.

اما واقعیت این است که سود سهام عدالت تاکنون چندبار کام دارندگانشان را شیرین کرده و قرار بود با وارد شدن این سهام به تالار شیشه ای امکان خرید و فروش آن در بورس هم فراهم شود. البته طبق قانون به جز دهک های پایین یعنی مددجویان و بهزیستی که دارای معافیت هستندُ آورده بقیه مردم باید از محل سود سهام عدالت در ده سال پرداخته می شد چراکه این شرکت ها جزو پر سود ترین شرکت ها هستند.

افضلی مدیرکل وقت سازمان خصوصی در این مورد گفت: پشتوانه آنها ۶۷ شرکت بزرگ اصل ۴۴ است.

همچنین ندیمی در این خصوص اظهار کرده بود که ما تحقیق و تفحصی را در این خصوص به کمیسیون آوردیم که تصویب شد و سپس در صحن نیز به تصویب رسید که ۱۵ نفر را به رییس مجلس معرفی کردیم که حکمشان زده شد و در هیات رییسه تحقیق و تفحص تعریف شد.

سال گذشته اعلام شد که سود سهام عدالت تا پایان سال ۹۵ دیده می شود، اما این وعده به سال ۹۶ و سپس به اواسط آن یعنی پایان شهریور ماه موکول شد. در همین راستا اعلام شد مردم برای مالکیت قطعی سهام عدالت باید ۴۷۵ هزار تومان به صورت نقدی پرداخت کنند.

پور حسینی رییس سازمان خصوصی سازی نیز در این مورد گفت: مشکل اصلی ماجرا این جاست، این ۴۲ هزار میلیارد تومان سهمی که به این ۴۹ میلیون نفر اختصاص پیدا کرد، پولش را چه کسی باید بدهد.قانون گذار به وقتش گفت باید از محل خود سود این سهم باید پول داده شود. یعنی شرکت ها باید تا به امروز ۴۲ هزار میلیارد تومان سود تولید می کردند و به خزانه می دادند که این کار نشد تا به امروز که بنده هستم ۱۸ هزار و هشتصد میلیارد تومان سود توانستیم بگیریم و به خزانه بدهیم . ما تلاشمان این است که از این ۶۰ شرکت به اندازه ای که سود گرفتیم و نقدی خواهیم گرفت و سهم آزاد کنیم و داخل صندوق های قابل معامله در بورس بریزیم و یونیت اینها را به این ۴۹ میلیون نفر بدهیم که این یونیت ها نیز قابل معامله است.

به گزارش الف،‌ واضح است که مدیریت دولتی بازدهی ندارد و دولتی ماندن شرکت های سهام عدالت و واگذار نشدن مالکیت واقعی آن به مردم افت بزرگی است و البته برخی نماینده ها اعتقاد دارند که تغییراتی در ترکیبات شرکت سهام عدالت هم صورت گرفته است.

همچنین پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در پایان همین بهمن ماه و نهایت تا اول اسفند هیات وزیران مصوبه ای داده است که هفت تا شرکت پالاشگاهی سودهی بورسی را از سبد سهام عدالت خارج کرده است و به جای آن دو شرکت زیان ده و کم بازده غیر بورسی را جایگزین کرده است.

پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس چند روز پیش از موافقت رییس جمهور با ورود سهام عدالت به بورس خبر داد و اینطور گفت: اینطور که اعلام شده قرار است از امروز سود سهام عدالت توزیع شود، یعنی آنهایی که ۴۷۰ هزار تومان را پرداخت کردند، می توانند حدود ۵۰ هزار تومان سود بگیرند. هر فردی که صاحب یک میلیون تومان سهام باشد که لابد یا از محل تخفیف صاحب یک میلیون تومان است یا از محل آورده نقدی و کسی که مشمول تخفیف و آورده نقدی نباشد معمولا ۵۳۲ هزار تومان بیشتر سهام دار نیست.

وی ادامه داد: ما تا پایان امسال یا اوایل سال آینده بابت عملکرد سال مالی ۱۳۹۵، ۱۵۰ هزار تومان سود خواهیم داد. در این نوبت که توزیع می شود یک سوم این مبلغ را تقدیم خواهیم کرد. از ۳۸۰۰ میلیارد تومان ۱۲۰۰ میلیارد تومان را از شرکت ها گرفتیم.

البته سازمان خصوصی سازی این موضوع را رد کرده است و می گوید تلاش خود را برای راهیابی به سهام عدالت به بورس انجام داده است .

این طور که عنوان شده لایحه آزاد سازی سهام عدالت هم از پاستور به بهارستان رفته تا بالاخره بعد از مدت ها مردم هم سهامدار شوند و هم طعم عدالت را بچشند.