کشور افغانستان به عنوان کشور همسایه و با اشتراکات فرهنگی و زبانی، یکی از مهمترین بازارهای هدف صادراتی کشور به شمار میرود. به طوری که این کشور پنجمین مقصد کالاهای صادراتی ایران در سال ۱۳۹۸ محسوب شده و ارزش صادرات کالا به این کشور ۲ میلیارد و ۳۶۱ میلیون دلار بوده و سهم ارزشی آن از کل صادرات سال گذشته کشور حدود ۶ درصد است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، افتتاح راهآهن خواف – هرات سبب احیای جاده ابریشم از طریق ریلی و اتصال خط آهن چین به ایران از طریق افغانستان میشود و نه تنها در توسعه منطقه و کشور دوست و همسایه افغانستان نقش مستقیم دارد بلکه تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای عضو سازمان همکاریهای اکو، افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و آغازی برای ایجاد یک کریدور بینالمللی در مسیر شرق به غرب و شمال به جنوب بازرگانی جهان را در پی خواهد داشت.
براساس این گزارش، هماینک ۴۰ درصد حجم واردات کشور افغانستان از طریق پایانه مرزی دوغارونِ شهرستان تایباد صورت میگیرد لذا فعالیت مسیر ریلی خواف – هرات شمار ۱۸۰ هزار دستگاه کامیونی را که سالانه از طریق دوغارون بین ایران و افغانستان کالا حمل میکنند به میزان ۵۰ درصد کاهش داده و نه تنها هزینه حمل و نقل بار را کمتر میکند بلکه انتظار میرود بر حجم مبادلات اقتصادی بین دو کشور به میزان قابل توجهی بیافزاید.
پیشبینی میشود در سال نخست فعالیت مسیر ریلی خواف – هرات، ۳ میلیون تن بار و کالا و در سال نهایی افق این طرح، ۶ میلیون تن بار و کالا از طریق آن بین ایران و افغانستان جابهجا شود. با بهرهبرداری این مسیر خط آهن، سالانه یک میلیون مسافر از همین طریق بین دو کشور ایران و افغانستان رفت و آمد خواهند کرد.
این گزارش می افزاید؛ گرچه همه کنترلهای مربوط به سرعت و انتقال بار در این مسیر ریلی انجام و به پایان رسیده اما فعالیت بخش مسافربری راه آهن خواف – هرات هنوز نیازمند هماهنگیهای دوجانبه نهایی بین ایران و افغانستان در خصوص فروش بلیت و جابهجایی مسافر است.
گفتنی است، افتتاح راهآهن خواف – هرات بطور رسمی از طریق ارتباط ویدیوکنفرانس با حضور حجتالاسلام والمسلمین روحانی و اشرف غنی روسای جمهوری ایران و افغانستان و حضور استاندار خراسان رضوی در تاریخ ۲۰ آذر ماه ۱۳۹۹ مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
یادآور می شود، کشور افغانستان جایگاه ویژهای در تجارت خارجی بخش تعاون کشور دارد. به طوری که افغانستان با سهم ۱۲ درصدی، دومین بازار هدف صادراتی بخش تعاون ایران در سال ۱۳۹۸ بوده است. همچنین استان خراسان رضوی، با سهم ۸۵ درصدی، بیشترین مشارکت را در صادرات بخش تعاون به کشور افغانستان داشته است.
لازم به اشاره است، راهآهن خواف – هرات ۲۲۵ کیلومتر طول دارد که ۷۸ کیلومتر آن در خاک ایران و ۱۴۷ کیلومتر آن در خاک افغانستان قرار دارد. احداث خط ریلی خواف- هرات در قالب چهار قطعه از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است. سه قطعه از این مسیر به طول ۱۴۰ کیلومتر در تعهد ایران به صورت یک خطه ساخته شده است و ۸۵ کیلومتر باقی مانده در تعهد افغانستان است.
عملیات ساخت این مسیر ریلی نه تنها برای هزار و ۵۲۹ نفر اشتغال ایجاد کرد بلکه بهرهبرداری با تاثیرش بر کاهش نیاز به حرکت جادهای خودروهای سنگین باربری سالانه ۲۵ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفهجویی به دنبال داشته که همن خود به تنهایی از انتشار ۴۷۰ مترمکعب گازهای آلاینده محیط زیست در این منطقه جلوگیری میکند.
همچنین مسیر ریلی خواف – هرات در کنار “راهآهن در دست ساخت چابهار- زاهدان- بیرجند – مشهد” در مسیر کریدور بینالمللی تجارت جهانی، نویدبخش رونق و توسعه اقتصادی برای کشورهای منطقه است.
پیش از افتتاح رسمی، نخستین محموله صادراتی جمهوری اسلامی ایران شامل ۵۰۰ تن سیمان با هدف بررسی مشکلات و نقاط قوت خط ریلی خواف – هرات روز ۱۲ آذر ماه جاری با استقبال گرم مسوولان افغانستان، با قطار باربری از خواف به هرات حمل شد.
https://iccnews.ir/?p=42008