فعالان صنعت حملونقل از افزایش یکباره نرخ عوارض جابهجایی کالا از ۴ به ۹ درصد انتقاد کردند و خواستار اجرایی نشدن مصوبه شورای اقتصاد در این رابطه شدند.
نماینده اتاق تعاون ایران در کارگروه تخصصی شورای گفتوگو بیان داشت: درحالیکه مجلس شورای اسلامی، حمل و نقل بار را از ۹درصد مالیات ارزش افزوده معاف کرده، دولت خواهان افزایش عوارض جابجایی کالا شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، محمدرجائیه رئیس کمیسیون حملونقل اتاق تعاون ایران و نماینده در کارگروه تخصصی شورای گفتوگو با بیان این مطلب گفت: معافیت حمل و نقل بار با هدف کاهش تمام شده کالا و در نهایت کاهش قیمت برای مصرف کننده است اما افزایش عوارض جابجایی از ۴ به ۹ درصد تاثیرات تورمی داشته و اثرات معافیت مذکور را تحت الشعاع قرار می دهد.
رجاییه در ادامه به اثرگذاری مستقیم صنعت لجستیک بر همه حوزههای اقتصادی اشاره و تصریح کرد: به نظر میرسد مصوبه شورای اقتصاد تنها دید درآمدی داشته و منطقی در آن وجود ندارد. بدون شک با افزایش نرخ عوارض، با افزایش در بهای تمام شده کرایه از ۹ درصد بیشتر خواهد بود.
گفتنی است، افزایش بهای عوارض جابهجایی کالا از ۴ به ۹ طبق مصوبه شورای اقتصاد و اجرای این مصوبه از ۱۲ دی ماه سال جاری، دغدغه فعالان اقتصادی در حوزه حمل و نقل است که در این شورا مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه فعالان صنعت حملو نقل با انتقاد از افزایش نرخ عوارض از ۴ به ۹ درصد، تاکید کردند: اجرای این مصوبه اثرگذاری مستقیم بر هزینه حمل دارد که منجر به افزایش قیمت در همه حوزهها خواهد شد.
به گفته این فعال اقتصادی، این رویکرد از منظر بخش خصوصی پذیرفته نشد چراکه آنها معتقدند نرخ عوارض با مالیات متفاوت است و ۹ درصد مالیات ارزش افزوده که تا دی ماه از سوی فعالان حوزه حمل کالا پرداخت خواهد شد، یک اعتبار مالیاتی است که وارد خزانه میشود اما افزایش عوارض به معنای افزایش بهای حمل است و اثر مستقیم روی قیمت تمام شده جابهجایی کالا دارد. بنابراین نمیتوان عوارض را جایگزین نرخ مالیات کرد و انتظار تورمی هم نداشت.
نماینده اتاق تعاون ایران در کارگروه تخصصی شورای گفتوگو بیان داشت: در نتیجه این نشست، از وزارت اقتصاد نیز درخواست میکنیم تا محاسبات لازم درباره میزان اثرگذاری افزایش نرخ عوارض در افزایش نرخ تمام شده کالا را انجام دهد.
https://iccnews.ir/?p=50186