ظرفیت تعاونیها واتحادیههای حوزه مصرف جهت خرید برنج استان گیلان و مازندران در پنجاه و پنجمین جلسه کمیسیون تخصصی تامین و توزیع تعاونیهای مصرف مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، محمد بداقی رئیس کمیسیون تخصصی تامین و توزیع تعاونی های مصرف با اشاره تجربیات سفر به کره جنوبی ابراز داشت: قالب تعاونی های مصرف در کشور کره جنوبی، به صورت چندمنظوره هستند و در قالب دو یا چند رویکرد مهم فعالیت می کنند.
رضا وفایی یگانه معاون اقتصادی و کسب و کار اتاق تعاون ایران نیز در این نشست گزارش کاملی از مزیت ها و تفاوت های تعاونی های مصرف در ایران و کره جنوبی ارائه کرد.
به گفته وی، تکمیل زنجیره تامین در شبکه توزیع رویکرد اول تعاونی های مصرف این کشورها بود و توسعه فعالیت ها در سایر حوزه های خدمات رفاهی بطوریکه تمام نیازهای اعضا بتواند تامین شود، دومین رویکرد فعالیت این تعاونی ها محسوب می شود.
تعاونی های مصرف در این کشورها در کنار شبکه توزیع و فروشگاه ها، خدماتی نظیر هتل داری، باشگاه های ورزشی، هتل-بیمارستان و سایر خدمات رفاهی را برای اعضا مدنظر قرار می دهند.
وفایی یگانه با اشاره به اینکه در هر کشوری محور اصلی فعالیت تعاونی های مصرف، الگوی ویژه ای دارد، بیان داشت: به عنوان مثال در کشور کره جنوبی در بخش کشاورزی محور اصلی تامین غذای سالم است بطوریکه غذا را مانند دارو فرض می کنند. وی ابراز داشت: ارائه خدمات تعاونی های مصرف کشور کره جنوبی برای عموم آزاد بوده و محدود به کارکنان سازمان ها و ادارات نمی شود اما برای اعضا با توجه به اینکه حق عضویت ماهانه پرداخت می کنند، تا ۴۰درصد تخفیف را لحاظ می کنند.
بداقی خاطرنشان کرد؛ در ادامه این نشست، گزارشی از توزیع برنج پاکستانی توسط تعاونی های مصرف با حمایت اتاق تعاون ایران ارائه شد و مقرر شد قیمت انواع برنج ایرانی در بازار به لحاظ قیمت و کیفیت در غالب گزارشی تهیه و به کمیسیون ارائه شود.
https://iccnews.ir/?p=59747