بسیاری از کسب و کارهای صنعت گردشگری و صنایع دستی در کشور و بویژه در استان یزد که به عنوان یکی از سه راس مثلث گردشگری ایران یعنی شیراز- یزد- اصفهان می باشد به خاطر شیوع ویروس کرونا که مردم امکان سفر ندارند با مشکل مواجه شدند ولی در این شرایط بهترین زمان برای توجه و توسعه این صنایع است که میتوان به موارد زیر جهت بهبود فضای کسب و کار نام برد:
۱: گردشگری الکترونیک (توریسم مجازی و بازدیدهای آنلاین)
گردشگری الکترونیک یا گردشگری در قاب رایانهها به معنای حضور در سرزمین دیجیتال اطلاعات و ارتباطات و ظهور بر پهنه شبکه گسترده جهانی است که امکان مشاهده اطلاعات صوتی، تصویری و متنی را از دنیای فیزیکی پیرامون را در اختیار میگذارد.
این نوع از گردشگری برپایه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ابزاری است که از طریق آن، گردشگری میتواند در کوتاهترین زمان و با کمترین امکانات و هزینه به یک کشور یا مکانی خاص سفر کرده و جاذبههای گردشگری و ظرفیتهای گردشگری یک کشور را شناسایی کند.
اطلاعات کلی در مورد وضعیت جغرافیایی و اقلیمی منطقه، به همراه آگاهی از وضعیت آب و هوای منطقه مورد نظر، ارایه اطلاعات در مورد راههای ارتباطی، معرفی آثار و بناهای تاریخی، فهرست موزهها و گالریها و مکانهای دیدنی، همراه با ساعت بازدید، نرخ مکالمات تلفنی بین کشور مبدا و مقصد و خدمات دیگر ازجمله کارکردهای گردشگری الکترونیک است.
که پیشنهاد میگردد ۱: شرکتهای دانشبنیان یا استارتاپهایی که در زمینه گردشگری الکترونیکی فعال هستند تولید محتوا کرده و سایتهای پربار و کاربردی راهاندازی کنند نه به صورت کپی برداری از سایت های دیگر یا محتواهای تکراری.
۲: سیستم یکپارچه با دستورالعمل خاص در حوزه گردشگری الکترونیک و با میزبانی قوی طراحی شود که شامل همه چیز در بحث گردشگری آنلاین باشد.
و در اخر می توان سفرنامهها و داستانهای تاریخی که در زمینه استان یزد نوشته شده است را باید به گردشگران ارائه کرد و آنها را برای آشنایی با این شهر کنجکاو کرد.
۲:توریسم سلامت یا درمانی
توریسم سلامت یکی از شاخههای گردشگری است که در دوره نقاهت بیماران کرونایی میتوانست مؤثر باشد.در دوره نقاهت مبتلایان کرونا، چون نیازی به مصرف دارو نیست توریسم سلامت میتوانست وارد شود و فعالیت بکند، گردشگری سلامت تنها شامل سلامتی جسمی نیست و سلامت روانی را نیز در بر میگیرد و باید فضای فکری و جغرافیایی آن را آماده کرد.
برای مثال استفاده از طبیعت درمانی را پییشنهاد کرده که می توان کمک باشد و از فشار بر بیمارستانها کم کند.
۳: خلاقیت بخش خصوصی و حمایت دولت
دولت و بخش خصوصی لازم و ملزوم همدیگر هستند؛ بنابراین طرفین باید همدیگر را تحمل کنند و منطقی بین خود برقرار کنند. دولت باید از خلاقیتها و کارآفرین ها پشتیبانی کند و فرصت معرفی را برای آنها مهیا کند. اما اگر بخش خصوصی تنها به خودش اتکا کند قیمت تمام شدهاش بالا میرود و نمیتواند آن را تأمین کند.
از جمله کارهای پیشنهخادی که دولت می تواند به بخش خصوصی کمک کند میتوان به موارد زیر نام برد:
۱: بخشودگی مالیاتها ۳: ورود بیمه ها
۲: حمایتهای معنوی ۴: حذف قوانین دست و پا گیر در حوزه گرفتن مجوز ها، ویزا و …
۴: توسعه فضای کسب و کار کارآفرینی گردشگری روستایی
کارآفرینی گردشگری روستایی از طریق نفوذ و تاثیر بر کلیه جوانب زندگی روستایی، آن ها را چه از نظر اقتصادی و چه از نظر فرهنگی-اجتماعی به رشد می رساند.گردشگری روستایی در واقع شکلی از مشارکت همه اقشار جامعه روستایی در فرایند توسعه است چرا که با ورود گردشگر به یک منطقه تمامی افراد ناخودآگاه در مسیر توسعه قرار می گیرند.
همچنین گردشگری روستایی با هدف فقرزدایی در روستاها در حال توسعه است طوریکه از دو جنبه اهمیت دارد:
۱:گردشگری روستایی مزایای اقتصادی و اجتماعی برای نواحی بیرون از شهر ایجاد می کند. این نوع گردشگری فعالیتی جذاب برای جوانان می باشد و همچنین منبعی برای سودآوری مردم کشور به شمار می رود.
۲: گردشگری روستایی عاملی مهم در حفظ و نگهداری طبیعت، فرهنگ و ارزش های سنتی است.گردشگری اهمیت ویژه ای به حفاظت ، بازسازی کاخ های قدیمی و پژوهش های اجتماعی و تاریخی می دهد و همچنین اعضای جامعه را به طبیعت و تاریخ سرزمین های دیگر علاقمند می سازد.
۵: تبدیل مناطق کوهستانی و ییلاقی به اقامتگاه بوم گردی
با توجه به داشتن شرایط استان یزد میتوان از بافت استان جهت معرفی سبک و سیاق زندگی و فرهنگ شهر و روستائیان به گردشگران کشورهای مختلف استفاده کرد.
۶: نوسازی بافت های تاریخی شهر و بازسازی فضاهای تفریحی
با توجه به محلات قدیمی در بافت تاریخی شهر و برنامهریزی اصولی به منظور احیای مشاغل و صنایع دستی و با برنامهریزی برای جذب گردشگر مانند مرمت آثار باستانی و خانه های تاریخی، افزایش ظرفیت های اقامتی مخصوصا در این دوران کرونا که بهترین فرصت می باشد تا حدودی به جبران خسارات وارد شده به این استان کمک کرد.
۷: ایجاد بازارچه ها و جشنواره های خانگی و صنایع دستی
می توان با استفاده از صنایع دستی در مبلمان شهری، دکوراسیون داخلی ادارات و منازل، هتلها، رستورانها، فرودگاهها، ایستگاههای قطار شهری، محلهها و با راهاندازی جشنوارههای صنایع دستی در اماکن عمومی، بازارهای روز و مکانهای مورد استفاده گردشگران با هدف تولید آثار خلاقانه و جدید، با حفظ هویت و اصالت تا حدی به صنعت صنایع دستی-گردشگری و بهبود کسب و کار کمک کرد.
۸: برگزاری نمایشگاههای فصلی و سالانه
برگزاری نمایشگاههای فصلی، سالانه و نیز بازارهای مکاره با هدف جلب و جذب توریستهای خاص برای فروش آثار صنایع دستی تردیدی نیست که افزایش تعداد جهانگردان که با افزایش میزان فروش آثار صنایع دستی توام و همراه بوده است، موجبات افزایش تولید، حفظ اصالت ها و ویژگی ها، افزایش سطح اشتغال مولد و اشتغال جنبی و مهم تر از همه توسعهی مبادلات فرهنگی و معرفی و شناساندن بهتر و دقیق تر کشورها و هنر و تمدن آنها می شود.
۹: تسهیلات لازم جهت ارسال صنایع دستی گردشگران
قایل شدن تسهیلات لازم به منظور ارسال صنایع دستی به صورت پستی و فراهم آوردن امکانات و ارایهی خدمات مناسب در زمینهی بیمه، حمل و نقل و تحویل به موقع آثار در مقصد مورد نظر گردشگران که به راحت کلام باعث آن شده است که توریستها آنچه را مد نظر خود یافتند، خریداری و در زمان مقتضی در اختیار داشته باشند.
۱۰: صادرات صنایع دستی
عدم مشابهت و فقدان جنبهی رقابتی فرآوردههای دست ساز با تولیدات صنعتی کشورهای پیشرفته که به عنوان تقاضا کننده مطرح بوده و کشورهای در حال توسعه حکم عرضه کننده را دارند (برخلاف کالاهای صنعتی) میتواند دلیل خوبی برای صادرات صنایع دستی و ایجاد کسب و کار برای استان باشد.
تهیه و تنظیم: سید احمد میرزائی- نایب رییس و معاونت اقتصادی و امور بین الملل اتاق تعاون استان یزد
https://iccnews.ir/?p=38512