به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تعاونگران و فعالان اقتصادی با حضور استاندار و نمایندگان مجلس دیدار و گفتگو کرد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این دیدار گفت: ما در کمیسیون اقتصادی تاکنون ۶ استان بزرگ را در سفرهای چند روزه مورد بررسی قرار دادهایم و در مورد استان هرمزگان نیز با توجه به نفوذ خوب نمایندگان در هیأت رئیسه و کمیسیونها حتما این جلسه را برگزار خواهیم کرد و ارادت ویژهای به استاندار و نمایندگان این استان دارم و امیدوارم بتوانیم قدمهای خوبی برای توسعه هرمزگان را شاهد باشیم.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص مسائل و مشکلات مربوط به دستورالعملهای صادراتی که منجر به بروز مشکلاتی برای این بخش شده است، عنوان کرد: اگر استانهایی نظیر هرمزگان که در بحث صادراتی مشکل و محدود ایجاد میکند حتما در قالب اتاقهای بازرگانی و اصناف و تعاون، گزارشاتی را به کمیسیون ارائه کنید تا اثرات منفی این دستورالعملها درزمینههای صادراتی را حذف کنیم.
پورابراهیمی در زمینه نگرانیهای بوجود آمده در خصوص بررسی تراکنشهای مالی گفت: در جلسهای که با رئیس سازمان مالیاتی کشور داشتیم، جمعبندی ما این بود که ۷۰ درصد آنهایی که مشمول جریمه و اطلاعات ریز شدهاند، هیچ کد اقتصادی ندارند و اساسا فعال اقتصادی بشمار نمیروند. ما در نظر گرفتیم که بازه زمانی برای آنهایی که کد اقتصادی ندارند را هر مقدار میخواهند تعیین کنند اما در زمینه آنهایی که کد اقتصادی دارند، سقفی برای تراکنشها لحاظ شد تا این مشکل برطرف شود.
وی اضافه کرد: ظرف هفته آینده بخشنامه اصلاح این وضعیت ابلاغ خواهد شد و بخشی از این مشکلات رفع خواهد شد.
پورابراهیمی درباره قانون مالیات ارزش افزوده بیان داشت: اسفند سال گذشته لایحه اصلاح قانون مالیات ارزش افزوده به مجلس تقدیم شد و ما از ابتدای امسال درحال بررسی هستیم و ظرف دو یا سه هفته آینده بررسی لایحه صندوق مکانیزه فروش در کمیسیون اقتصادی به پایان خواهد رسید.
وی تأکید کرد: ما هیچ حکم و ماده و لایحهای را در کمیسیون اقتصادی بدون حضور فعالان بخش خصوصی بررسی و تصویب نخواهیم کرد و در هر بخش از حوزههای تخصصی نیز دعوت خواهیم کرد و اگر در استان هرمزگان، پیشنهادی وجود دارد که در قالب سندیکای آنها تجمیع و بیان نشده است، میتوانید این پیشنهادات را ارائه کنید و از طریق استاندار و نمایندگان به دست ما برسانید.
نماینده مردم کرمان اضافه کرد: گزارشات خود را به مجمع نمایندگان خودتان حتما بدهید و ما در زمان بررسی حتما این گزارشات را لحاظ خواهیم کرد.
وی گرفتن مالیات ارزش افزوده از انتهای چرخه خرید را فاقد شفافیت دانست و گفت: چون سامانه نظام امور مالیاتی کشور مکانیزه نیست، امکان بازگشت دادن آن امکانپذیر نبوده است ولی دیدگاه دریافت مالیات ارزش افزوده در انتهای چرخه را باید دوباره بررسی کنیم.
پورابراهیمی تصریح کرد: سرجمع کل مالیاتی که اصناف میدهند فقط ۴ درصد از کل مالیاتی است که در کشور گرفته میشود و نمیتوان آن را به اصرار دولت و یا عزم دولت ربط داد.
رئیس اتاق تعاون هرمزگان: بدهی مالیاتی از سال ها قبل گریبانگیر تعاونی های هرمزگان است
سالاری رئیس اتاق تعاون هرمزگان در این نشست با اشاره به بدهی مالیاتی تعاونی ها، مشکلات و چالش های بخش تعاون در هرمزگان را تشریح کرد. به گفته وی در حال حاضر تعاونی های مرزنشین تعطیل و حساب هایشان بسته شده است، مدیران تعاونی ما ممنوع الخروج شده اند و کاری نمی توانند بکنند همچنین عوارض گمرکی در گذشته معاف بود اما امروز این عوارض نیز بازگشته است، ته لنجی برای بوشهر و خوزستان اعمال می شود اما در هرمزگان اولین پلیس تو را به عنوان قاچاقچی دستگیر می کند، کارت های مرزنشینی باید در مرکز هر استان صادر شود و نه در پایتخت و دوازده هزار شغل ما در تعاونی لنج داران در تهدید است و الزام صادرات بار با کانتینر یخچال دار کار ما را با مشکل رو به رو کرده است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش دیگری از این نشست به وضعیت مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم که عملکرد مناطق آزاد در جذب سرمایهگذاری خارجی، ایجاد سکوهای صادراتی برای کشور بدلیل بهرهمندی از ویژگیهای خاص و … خروجی مطلوبی نداشته است و از سوی دیگر مشکلاتی را نیز برای اصناف و … نیز بوجود آورده است.
وی بیان کرد: دیدگاه ما این بود که باید اصلاحاتی در زمینه فعالیت مناطق آزاد صورت گیرد و ما در لایحه افزایش تعداد مناطق آزاد کشور کلیات را تصویب کردیم و در بررسی جزئیات نیز تأکید ما اصلاح قوانین حاکم بر مناطق آزاد است و به عنوان مثال پیشنهاد استاندار هرمزگان را در زمینه انتخاب استاندار به عنوان رئیس هیأت مدیره مناطق آزاد استان خودشان را نیز میتوانیم در این لایحه بگنجانیم.
پورابراهیمی در خصوص موضوعات مربوط به بحث صادرات، اظهار کرد: ما در بحث صادرات مشکلاتی داریم که از جمله آن میتوان به ضعف دیپلماسی اقتصادی اشاره کرد و من از چندین سال قبل پیگیر سوالی هستیم که جایگاه سفارتخانهها در توسعه دیپلماسی اقتصادی چیست؟ ما بر این باوریم که سفرای کشورهای ما در حوزه اقتصادی باید پیشقراول دیپلماسی اقتصادی باشند. عمده دستور کار سفرای ما یا سیاسی بوده و یا امنیتی و متاسفانه سفرای ما در کشورهای مختلف با موضوعات اقتصادی بیگانه هستند.
وی گفت: آقای ظریف ضعف در این حوزه را پذیرفته است و گفت اصلاح خواهم کرد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: خوشبختانه ۲۰ روز قبل ساختار وزارت امور خارجه توسط سازمان امور اقتصادی اصلاح و ابلاغ شده است و قرار است مأموریتهای جدید اقتصادی در دستور کار وزارت امور خارجه قرار گیرد.
پورابراهیمی به سفر اخیر خود به کشور روسیه اشاره و عنوان کرد: یکی از چالشهای ما در کشورهایی که حتی بازار مطلوبی در آنها داریم، این است که صادرکنندگان ما در خارج از کشور هیچ کسی را نمیشناسند و خودشان مشغول خارج کردن رقبای هموطن خود در خارج از کشور از بازار آن کشور هستند.
وی بیان داشت: باید با برند در بازارهای دنیا حضور پیدا کنیم و این مهم بر عهده فعالان بخش خصوصی است و باید با همکاری هم در این زمینه با یک راهبرد مشخص گام بردارند و اتاقها با راهبرد واحدی در کنار هم قدم بردارند. نماینده مردم کرمان گفت: کل صادرات ما در سال ۹۵ به کشور روسیه ۵۰۰ میلیون دلار بوده و این در حالی است که ما در بهترین روابط اقتصادی و سیاسی با کشور روسیه قرار داریم.
پورابراهیمی ادامه داد: متوسط نرخ وامهای بانکی در کشورهای اطراف ما حدود یک چهارم ما است و ما ۴ برابر آنها هستیم و دلیل آن نیز پایه تورمی این نرخها است که متاسفانه در کشورمان نمیتواند پائینتر از این رقم باشد چرا که در کشوری که نرخ تورم آن ۱۰ یا ۱۵ درصد است نمیتوان انتظار پایه سود تسهیلات ۵ درصد را داشت.
وی عدم همخوانی نظام عرضه و تقاضا در کشورمان را یکی از دلایل تمایل به بالا بودن نرخ تسهیلات و انجماد نرخهای تسهیلاتی عنوان کرد و بیان داشت: بانک مرکزی به ما اعلام کرده که در نیمه دوم امسال دیگر موسسه بانکی و اعتباری و مالی غیرمجاز نخواهیم داشت و میتوانیم به سمت کاهش نرخهای تسهیلاتی حرکت کنیم.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به اصلاح قانون بانکها نیز که در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار دارد، عنوان کرد: قانون عملیات بانکی بدون ربا در کشورمان مربوط به سال ۶۱ است و باید با نیازهای روز اصلاح شود.
پورابراهیمی دریافت هرگونه عوارض بندری خارج از ضوابط را غیرقانونی دانست و تفاوت در اجرا در هر کدام از بنادر را نیز غیرقانونی عنوان کرد و گفت: در اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حال بررسی قانون کوله بری و ته لنجی و ملوانی هستیم و حتما پیشنهادات خود در این زمینه را به نمایندگان خود منتقل کنید تا مورد بررسی قرار گیرد.
وی بر اهمیت اجرای آمایش سرزمینی در کشور بخصوص در زمینه استقرار واحدهای صنعتی و … نیز اشاره و گفت: در بعضی از مناطق در دنیا برای توسعه مناطق محروم این نرخ کاهش بهرهوری را در ابعاد کوچک میپذیرند اما اصل موضوع در ضرورت استقرار واحدهای آب بر در کنار دریا و … کاملا درست و منطقی است و باید از امروز به بعد دیگر اجازه ندهیم که واحدهای صنعتی بدون نگاه آمایشی در یک منطقه مستقر شود و بعدها با بحران مواجه شود.
نماینده مردم کرمان در خصوص وضعیت مناطق آزاد نیز گفت: ما کمترین مشکل را در حوزه مناطق آزاد در قشم و کیش داریم اما در مناطقی از کشور منطقه آزاد ایجاد شده که محدوده مشخص و مدونی ندارد و حدود مشخصی را تعیین نمیکند و مشکلات زیادی را برای مردم و دستگاههایی مانند گمرک و نیروی انتظامی و … بوجود آورده است.
https://iccnews.ir/?p=2567