معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه گفت: ازنظر رتبهبندی رتبهٔ ایران پس از انقلاب از جایگاه ۳۵ به ۱۰ صعود کرده و برای سال ۱۴۰۴ نیز با ایجاد ظرفیت ۵۵ میلیون تن، دستیابی به جایگاه هفتم را برای خود هدفگذاری کرده است.
به گزارش پایگاه خبری اتاق تعاون ایران و به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه، محمود اکبری حضور اعضای سندیکای لوله و پروفیل در فولاد مبارکه را فتح بابی برای افزایش تعامل، همکاری و همافزایی هرچه بیشتر دانست و گفت: بدون شک این همایش کمک خواهد کرد تا با گفتمان رودررو به تحکیم بیشازپیش فضاهای همدلی بپردازیم و در نهایت ضمن تأمین اشتغال پایدار در کشور، نیاز حداکثری مصرفکنندگان نیز تأمین شود.
معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه ضمن ارائهٔ گزارشی از عملکرد و برنامههای آتی شرکت، از فولاد مبارکه بهعنوان بزرگترین دستاورد صنعتی کشور بعد از انقلاب اسلامی یاد و تصریح کرد: میزان تولید فولاد خام کشور از حدود ۷۰۰ هزار تن در سال ۱۳۵۶ به ۲۵ میلیون تن در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است. به همین نسبت ازنظر رتبهبندی نیز رتبهٔ ایران در بازهٔ زمانی مذکور از جایگاه ۳۵ به ۱۰ صعود کرده و برای سال ۱۴۰۴ نیز با ایجاد ظرفیت ۵۵ میلیون تن، دستیابی به جایگاه هفتم و تبدیل شدن به صادرکنندهٔ بزرگ را برای خود هدفگذاری کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به میزان سرانهٔ مصرف فولاد در کشور گفت: سرانه مصرف فولاد در کشور ما با ۲۳۵ کیلوگرم به ازای هر نفر از متوسط جهانی که ۲۱۰ کیلوگرم است بالاتر است و باید به خاطر داشته باشیم ارتقای این مقدار میتواند به رشد فزایندهٔ صنعت و توسعه کشور کمک کند.
اکبری با اشاره به اینکه در سالهای اخیر شاهد رشد ظرفیت مازاد بهویژه در بخش تختال و در برخی مواقع محصولات نهایی بودهایم گفت: در سالهای ۹۶ و ۹۷ روند صادرات ایران با ۸ میلیون تن به اوج رسید.
معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: در صنایع بالادستی فولاد مبارکه حدود ۲ هزار و ۸۰۰ تأمینکننده مشغول ارائهٔ خدمات و تأمین مواد اولیه و مصرفی این شرکت هستند و در پاییندست نیز نزدیک به ۴ هزار کارخانهٔ بزرگ و کوچک از محصولات فولاد مبارکه بهطور مستقیم و غیرمستقیم استفاده میکنند که این مهم گویای نقش فولاد مبارکه و صنایع تکمیلی در کشور است.
وی ادامه داد: در حال حاضر در گروه فولاد مبارکه بهطور مستقیم و غیرمستقیم ۳۵۰ هزار فرصت شغلی ایجادشده و فولاد مبارکه امروز به وسعت ایران در اقصی نقاط کشور گسترده شده است.
اکبری بیان داشت: طی چهار سال اخیر بیش از ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان درزمینهٔ توسعهٔ گروه فولاد مبارکه سرمایهگذاری شده که نتیجهٔ آن افزایش ظرفیت فولاد کشور، اشتغالزایی، جلوگیری از واردات و افزایش توان صادراتی کشور بوده است.
معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه کاهش مصرف آب علیرغم افزایش تولید را یکی دیگر از دستاوردهای این شرکت طی سالهای اخیر اعلام و با بیان اینکه امروز الگوی مصرف آب در فولاد مبارکه به یک الگوی جهانی تبدیل شده اظهار کرد: با انجام اقدامات اساسی در بازچرخانی آب در سیکل تولید و اجرای پروژههای متعدد، در حال حاضر مصرف آب در فولاد مبارکه از ۱۶.۶ مترمکعب بر تن تولید در سال ۱۳۷۰ به ۲.۷ مترمکعب کاهش یافته؛ این در حالی است که میزان تولید این شرکت از ۲.۴ به ۶.۷ میلیون تن افزایش یافته است.
وی با اشاره به ظرفیتهای صادراتی کشور در حوزهٔ فولاد گفت: همزمان با افزایش ظرفیت فولاد کشور و به دلیل کاهش مصرف در داخل طی چند سال اخیر، شاهد افزایش صادرات بودیم.
اکبری در خصوص وضعیت تولید و عرضهٔ محصولات فولاد مبارکه تصریح کرد: در حال حاضر تولید فولاد خام در گروه فولاد مبارکه ۹.۵ میلیون تن است که بنا بر برنامهریزیهای صورت گرفته مقرر است این گروه با حفظ سهم ۵۰ درصدی خود در تولید فولاد کشور، در سال ۱۴۰۴ با تحقق افزایش ظرفیت ۱.۵ میلیون تنی در شرکت فولاد هرمزگان، به بار نشستن واحد یکمیلیون تنی فولاد سفیددشت و همچنین با ایجاد واحدهای جدید در جنوب کشور این ظرفیت را به ۲۵ میلیون تن افزایش دهد.
معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در ادامهٔ سخنان خود به میزان فروش داخلی و صادراتی فولاد مبارکه اشاره و در این خصوص گفت: در دهماههٔ سال جاری با فروش ۴ میلیون و ۸۰۹ هزار تن محصول، ۸۶ درصد از فروش گروه فولاد مبارکه به بازارهای داخلی و ۷۵۵ هزار تن یا ۱۴ درصد به بازارهای صادراتی اختصاص یافته است. از کل محصول عرضهشده به بازارهای داخلی در بازهٔ زمانی مذکور ۶۹ درصد محصولات گرم، ۱۸ درصد محصولات سرد، ۱۰ درصد تختال و ۴ درصد محصولات پوششدار بوده است. آمارها نشان میدهد مقدار فروش محصولات فولاد مبارکه در داخل کشور در بخشهای مختلف نسبت به بازارهای جهانی از همخوانی خاصی برخوردار است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۵ درصد محصولات فولاد مبارکه به صنعت لوله و پروفیل، ۱۵ درصد به صنایع تکمیلی، ۱۴ درصد به صادرات، ۱۱ درصد به سایر صنایع، ۱۰ درصد به صنعت حملونقل، ۹ درصد به سازههای فلزی، ۸ درصد به مراکز خردهفروشی، ۴ درصد به لولههای انتقال نفت و سیالات و در نهایت به صنایع بستهبندی و لوازمخانگی هرکدام ۲ درصد اختصاص یافته است.
اکبری در پایان تصریح کرد: مقایسهٔ روند تحویل محصولات فولاد مبارکه به صنعت لوله و پروفیل نشان میدهد طی ۱۰ ماه اخیر با رشد ۱۰۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۴، میزان تحویل محصول به این صنعت از ۶۸۸ هزار تن به ۱ میلیون و ۴۳۰ هزار تن افزایش یافته است و این امر نقش فراوانی در کاهش واردات داشته است.
https://iccnews.ir/?p=22137