نتایج آماری از جامعه فعالان اقتصادی در خصوص ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی مرتبط با بهبود مستمر محیط کسب و کار در سال ۱۴۰۲ نشان می دهد که عملکرد اتاق تعاون ایران موجب افزایش رضایت مندی ۳.۶۱ درصدی ذی نفعان تعاون در راستای بهبود فضای کسب و کار شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، بـر اسـاس یافتـه هـای طـرح در سـال ۱۴۰۲، از نظر فعالین اقتصادی، اتاق تعاون در مجموع چهار زیر شاخص، شاخص ارزیابی عملکرد در سال ۱۴۰۲ ( ۳.۷۶) نسبت به سال ۱۴۰۱ (۳.۹۰) کاهش نسبی یافته است (عدد شاخص بین ۱-۱۰ که عدد نزدیک به یک نشان دهنده بهبود عملکرد است). بنابراین عملکرد اتاق تعاون ایران موجب افزایش رضایت مندی ۳.۶۱ درصدی ذی نفعان تعاون در راستای بهبود فضای کسب و کار شده است.
بر اساس این گزارش، برآیند زیر شاخصهای ارزیابی عملکرد که شامل چهار محور سهولت در فرآیندهای اداری و سرعت در ارائه خدمات، کیفیت رسیدگی به درخواست قانونی مراجعان، نحوه رفتار با فعالان اقتصادی و تکریم ارباب رجوع و شفافیت و اطلاع رسانی در زمینه نحوه ارائه خدمات عملکرد می باشد، در مجموع عملکرد اتاق تعاون ایران را به صورت مثبت، با بیشترین میزان بهبود عملکرد نسبت به دو اتاق بازرگانی و اصناف، ارزیابی مینماید.
تحلیل شاخص سهولت در فرآیندهای اداری و سرعت در ارائه خدمات حاکی از آن است که اتاق تعاون در ادامه روند تسهیل و تسریع ارائه خدمات کیفی و کمی نسبت به تکمیل و ارتقاء فعالیت ها خود نظیر: صدورکارت بازرگانی و گواهی مبداء، صدور کارت عضویت، خدمات داوری، نظارت بر انتخابات و امور نمایشگاهی و خدمات مشاوره ای و … طی دوره یکساله اخیر اقدام نمود. ارتقاء ۴.۱ درصدی عدد شاخص سهولت در فرآیندهای اداری و سرعت در ارائه خدمات در سال ۱۴۰۲، (۳.۷۵) نسبت به سال قبل (۳.۹۱) نشان دهنده موفقیت و بهبود تحقق اهداف اتاق در این خصوص است.
به اعتقاد تعاونگران توسعه خدمات غیر حضوری با هدف دسترسی آسان تر، کوتاه شدن فرآیند دریافت مجوزها، کاهش هزینه و نیز کاهش زمان اخذ مجوز از مهمترین عوامل موثر در بهبود وضعیت این شاخص خواهد بود.
همچنین بررسی شاخص کیفیت رسیدگی به درخواست قانونی مراجعان نیز نشان داد؛ از منظر فعالین اقتصادی و ۲۵۴ تعاونگر مشارکتکننده در این طرح، عدد شاخص کیفیت رسیدگی به درخواست قانونی مراجعان در سال ۱۴۰۲ (۳.۸۲) ارزیابی شد که در مقایسه با سال گذشته (۳.۸۹) ارتقاء ۱.۸ درصدی (به لحاظ کیفیت خدمات ارائه شده به فعالین بخش تعاون) شاخص را نشان میدهد. بهبود این شاخص نتیجه اقدامات موثر اتاق تعاون در نحوه دریافت درخواست های واصله از سوی مخاطبین در سال های اخیر می باشد.
همچنین بررسی ها در خصوص شفافیت و اطلاع رسانی در زمینه ارائه خدمات نشان داد؛ اطلاع رسانی مناسب در زمینه خدمات ارائه شده و اقدامات اتاق، گام نهایی در تکمیل چرخه خدمات رسانی به مخاطبان اتاق تعاون بوده است. با توجه به کاستی های احساس شده در خصوص این شاخص طی دوره گذشته، اعتلا و ارتقای سایت اطلاع رسانی اتاق به آدرس: icccoop.ir و سایت خبری اتاق به آدرس: iccnews.ir و نیز توسعه و شبکه سازی در حوزه اطلاع رسانی در دستور کار اتاق قرار گرفت. ارتقا ۲.۵ درصدی شاخص شفافیت و اطلاع رسانی در زمینه ارائه خدمات از عدد (۳.۹۶) در سال ۱۴۰۱ به (۳.۸۶) در سال ۱۴۰۲ نتیجه بازنگری در عملکرد موثر بر این شاخص است.
گفتنی است، طبـــق نتایــج طــرح ارزیابــی عملکرد دستگاههای اجرایـی مرتبــط بــا محیط کسب و کار در سال ۱۴۰۲، شـاخص ملـی عـدد (۴.۷۱) (امتیاز یک بــه معنـی رضایـت کامـل و امتیـاز ۱۰ بـه معنـی نارضایتـی مطلـق اسـت) به دسـت آمـده کـه نشـان دهنده افزایش جزئـی در رضایـت فعالین اقتصـادی از عملکـرد دسـتگاههای اجرایـی کشـور در سـال ۱۴۰۲ نســبت بــه ســال قبــل (۴.۸۱) اسـت.
در سـال ۱۴۰۲ فعـالین اقتصـادی مشـارکت کننده در ایـن طـرح، از سـه دسـتگاه اصلی(براسـاس صـدور مجوزهـای کسـب و کار در فهرســـت ۱۸ دسـتگاه اعلام شــده توسـط وزارت امـور اقتصادی و دارایــی): ۱- ســـازمان بهزیســتی کشــور،۲- نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایـران و ۳- سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیشـترین میـزان رضایـت و از سـه دسـتگاه اصلـی : ۱- بانـک مرکـزی جمهوری اسـلامی، ۲- شـهرداری¬ها و ۳- سازمان امور مالیاتی کشور، کمتریـن میزان رضایت را نسـبت بـــه سـایر دسـتگاه ها اعـلام نموده انـد.
بـــر اســاس یافتههـای ایـــن طـرح در سـال ۱۴۰۲، دسـتگاههای اجرایـی در سـه اسـتان: خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویر احمد و گلستان، بـــه ترتیـب بیشـترین میـزان رضایـت فعالین اقتصـادی را جلـب نموده-انـد و در مقابـل دسـتگاه¬های اجرایـی در سـه اسـتان: همدان، تهران و خوزسـتان،کمتریـــن میـــزان رضایــت فعالین اقتصادی را بـــه خـود اختصــاص داده اند.
براسـاس نتایـج طـرح در سال ۱۴۰۲، میـزان رضایـت فعالین اقتصـادی در بخـش کشـاورزی از عملکـرد دســتگاههای اجرایــی در مقایســه بــا رضایــت فعالین اقتصــادی در بخش¬هـای خدمــات و صنعـت، نامناسبتر ارزیابـــی شـــده اســت.
https://iccnews.ir/?p=62369