معاون فناوری های نوین بانک مرکزی طی نامه ای به وزارت صمت در خصوص لزوم رفع مشکلات فعالین تجاری با الزامات سامانه چک صیاد(پیچک) توضیح داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، در این نامه موارد مورد نظر فعالان اقتصادی در خصوص الزامات سامانه صیاد پاسخ داده شده است.
این توضیحات در ۹ بند به شرح ذیل است:
۱-حسب مذاکرات صورت پذیرفته با اشخاص حقوقی طی جلسات متعدد برگزار شده، مشخص گردید هدف اصلی بازاریاب های شرکت های پخش از ورود به سامانه صیاد در زمان دریافت چک از صادکننده آن جهت حصول اطمینان از ثبت سیستمی چک و تطبیق اطلاعات ثبت شده با مندرجات متن چک می باشد. لذا به منظور پوشش نیازمندی فوق، سرویس استعلام چک بدون احراز هویت، طراحی و مستندات فنی به شبکه بانکی جهت پیاده سازی در کلیه مسیرهای خدمت رسان ابلاغ شده است. این بانک نیز راسا سرویس یاد شده را در اواسط مردادماه سال جاری از طریق تارنمای اصلی به عموم ارائه خواهد نمود و به مرور درگاه های برنامک های موبایلی و سامانه پیامکی چک نیز این سرویس را فعال خواهند نمود. با استفاده از خدمت جدید موصوف دریافتکنندگان چک می توانند با ورود اطلاعات شناسه چک، تاریخ، مبلغ و کدملی ذی نفع از ثبت سیستمی چک در سامانه صیاد و تطبیق اطلاعات ثبت شده با مندرجات مطلع شده و نسبت به دریافت چک اقدام نمایند.
۲-تعیین سطح دسترسی مختلف برای نمایندگان اشخاص حقوقی در اینترنت بانک ها از جمله نیازمندی های جدیدی است که متعاقب اجرایی شدن قانون اصلاح قانون صدور چک از سوی مشتریان مطرح گردیده است. برخی بانک ها در راستای مشتری مداری امکان یاد شده را برای مشتریان مربوطه فراهم نموده و برخی دیگر نیز درصدد تدارک این خدمت در اینترنت بانک ها هستند. در این راستا پیگیری مداوم از شبکه بانکی و برگزاری جلسات مدیریتی در دستور کار قرار دارد.
۳- عدم وحدت رویه در دریافت اطلاعات در زمان ثبت صدور چک از سوی بانک ها از جمله موارد مورد اعتراض مشتریان است که با توجه به یکسان بودن مستند فنی سرویس های سامانه صیاد از بانکها انتظار می رود که از اعمال سلایق خود اجتناب نمایند. در این خصوص تذکرات لازم به شبکه بانکی اعلام شده و بازبینی اینترنت بانک ها و همراه بانک ها در دستور کار قرار دارد.
۴- ضرورت فرهنگ سازی عمومی و اطلاع رسانی به شبکه بانکی در اجرای مطلوب قانون موصوف همواره مورد تاکید این بانک بوده و از بهمن ماه سال ۱۳۹۹ تا پایان خردادماه سال جاری دوره های آموزشی متعددی برای نمایندگان شبکه بانکی از طریق اداره آموزش و نیز موسسه عالی آموزش بانکدری ایران برگزار گردیده است. به منظور مرور اطلاعات ارائه شده به نمایندگان بانکی مجددا دوره های جدید آموزشی طراحی شده و از تاریخ ۹مرداد سال جاری در حال برگزاری می باشد. علاوه بر جلسات آموزشی نیز دستورالعمل های اجرایی و پاسخ به پرسش های متداول تدوین و از طریق مکاتبات و نیز تارنمای اصلی این بانک در اختیار شبکه بانکی قرار گرفته است.
۵- وفق مفاد ماده ۲۱ مکرر قانون یادشده، صادرکننده چک ملزم به ثبت اطلاعات تاریخ، مبلغ و هویت ذی نفع چک در زمان صدور چک بوده و صدور چک بدون ثبت اطلاعات یادشده مغایر با نص صریح قانون است. لذا محدودیت ایجادشده و عدم امکان صدور چک بدون تاریخ جهت ضمانت ناشی از مقرره پیش گفت می باشد و این بانک مخیر به ایجاد ساز و کاری جهت صدور چک بدون تاریخ در سامانه صیاد نمی باشد. لذا چنانچه صدور چک بدون ثبت تاریخ مدنظر فعالین حوزه کسب و کار قرار دارد، لازم است مفاد ماده ذکر شده مورد بازنگری قرار گیرد که این امر در حیطه صلاحیت مجلس شورای اسلامی قرار دارد.
۶- قابلیت تائید چک ها توسط کلیه ذی نفعان در سامانه صیاد فراهم می باشد و در زمان تائید چک نیز کلیه مشخصات ذی نفعان مربوطه دال بر تائید چک برای سامانه صیاد ارسال می گردد. علی ایحال متعاقب بازبینی اینترنت بانک ها و همراه بانک ها در صورت مشاهده تخلف تذکرات لازم به بانک مربوط ارائه و اصلاحات لازم انجام خواهد پذیرفت.
۷- به منظور دسترسی کلیه اشخاص به خدمات سامانه صیاد، علاوه بر ارائه خدمت از طریق شعب، مقتضیات ارائه خدمات ثبت، تائید، انتقال و استعلام چک از طریق پیامک و کدهای دستوری فراهم گردیده و زیرساخت مربوطه در مرحله انجام آزمون های عملکردی قرار دارد. متعاقب موفقیت آمیز بودن آزمون ها از زیرساخت مذکور بهره برداری می گردد.
۸-با فراهم شدن خدمات از طریق زیرساخت پیامکی مشکلات خرده فروشان تقلیل خواهد یافت.
۹- طراحی سامانه صیاد با نظر داشت ارائه خدمت به کلیه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی و تنوع حساب جاری مدنظر قرار داشته است. کلیه امکانات سامانه برای مشتریان حقوقی از طریق درگاه های نوین بانکی و شعب قابل ارائه است و به زودی نیز برنامک های موبایلی خدمات مربوط به سامانه صیاد را به مشتریان حقوقی ارائه می نماید. ضمن اینکه طراحی سرویس استعلام چک بدون احراز هویت در راستای رفع نیاز مشتریان مزبور صورت پذیرفته که این امر نشان دهنده حساسیت متولیان اجرا در ایجاد سهولت استفاده از سامانه صیاد و بعضا نیز انطباق روال های اجرایی سامانه با فرآیندهای عرفی بازار است. ضمن آن که براساس موضوعاتی که ازسوی مشتریان طرح می گردد، پیگیری و انجام اقدام عاجل در رفع مشکل شناسایی شده با جدیت و اولویت بالا در دستور کار این بانک قرار می گیرد.
https://iccnews.ir/?p=47790