رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق تعاون با بیان این که ۶۰ درصد ناوگان حمل و نقل کشور فرسوده است، گفت: رئیس جمهور آینده برای نوسازی ناوگان با کمک تعاونیها باید برنامه داشته باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران به نقل از خبرگزاری فارس، محمد رجائیه رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق تعاون ایران، گفت: با توجه به این که بخش تعاون یکی از سه بخش اقتصاد است، اما در مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری تاکیدی بر توجه به بخش تعاون نشده است، در حالی که بخش تعاون میتواند در ایجاد اشتغال و عدالت موثر باشد.
به گفته وی بر اساس سیاستهای کلی مهمترین روش ایجاد اشتغال و توزع عادلانه درآمد از طریق بخش تعاون است، شرکتهای تعاونی در طول ۸ سال دفاع مقدس هم خدمات خوبی در توزیع اقلام مورد نیاز جامعه به مردم ارائه کردند.
رجائیه این را هم گفت، همه میگویند باید تصدیهای دولت واگذار شود، اما کسی نمیگوید چگونه و از چه طریقی باید این کار انجام شود، در حالی که بهترین روش از طریق تعاونیها است.
تعاونیها محل مناسبی برای جمع آوری سرمایه خرد مردمی و تزریق به تولید است، بهرهوری در تعاون نیز افزایش مییابد، چون اعضای تعاونی در شرکت ذینفع هستند، لذا از کسب و کار خود مراقبت میکنند تا هزینه تولید کاهش یابد.
وی در مورد پایداری مشاغل تعاونی نیز بیان داشت، در بخش تعاون ممکن است که فراز و فرود باشد، یکی کار کند و یکی سرمایه بیاورد، اما همگی به پایداری کسب و کار کمک میکنند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق تعاون ایران با بیان این که طبق قانون باید سهم تعاون از اقتصاد ملی ۲۵ درصد شود، گفت: به همین تناسب باید ۲۵ درصد از واگذاریهای دولتی هم به بخش تعاون صورت گیرد، اما در عمل چنین چیزی را نمیبینیم.
وی بیان داشت: در حال حاضر سهم تعاون از اقتصاد ملی بین ۵ تا ۶ درصد است، باید بسیاری از امور تصدیگری از دولت خارج و به بخش مردمی تعاون واگذار شود.
مصرف سوخت کامیون فرسوده دو برابر ناوگان نو
رجائیه در مورد بخش حمل و نقل و تعاون گفت: بین ۵۰ تا ۶۰ درصد ناوگان حمل و نقل فرسوده است، برای نوسازی ناوگان حمل بار و مسافر باید از بخش تعاون استفاده شود، چون اگر ناوگان نوسازی نشود، به نقطه بحرانی افزایش مصرف سوخت و نیاز به واردات سوخت میرسیم. به گفته رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق تعاون ایران، قیمت تاکسی سمند از ۳۶۵ میلیون تومان به ۴۸۵ میلیون تومان افزایش یافت، این کار مانعی در راه نوسازی ناوگان فرسوده است.
وی در مورد ناوگان حمل بار نیز گفت: با ورادات کامیونهای یک تا ۵ ساله باید این جایگزینی انجام شود، در ازای واردات یک کامیون فرسوده باید یک خودرو وارد شود، اما در دولت قبل تعداد زیادی خودرو وارد و در گمرک انبار شد و در نهایت بدون خارج کردن خودرو فرسوده به رانندگان فروخته شد، به گونهای که راننده را با دولت درگیر کردند.رجائیه این را هم گفت: دارندگان خودروی باری فرسوده که ارزش خودرو آنها بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان است، با صاحبان خودرو نو به ارزش ۱۰ میلیارد تومان رقابت میکنند، در حالی که خودرو فرسوده در هر صد کیلومتر ۷۰ تا ۸۰ لیتر مصرف میکند، اما خودرو کامیون نو ۲۵ تا ۳۰ لیتر مصرف دارد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق تعاون در مورد ناوگان دریایی حمل بار نیز گفت: برای حمل بار فساد پذیر دریایی باید حتما ناوگان یخچال دار باشد، در حالی که عمده لنجهای ما فله بر بدون یخچال است، به جز امارات بقیه کشورها بار فلهای از ما خریداری نمیکنند و سراغ ناوگان یخچال دار ترکیهای میروند.
رجائیه تاکید کرد، تعداد شناورهای یخچالدار در کشور ما اندک هستند، ما همچنان دنبال لنجهای سنتی هستیم،در حالی که شناورهای فایبرگلاس و یخچالدار در دنیا تولید میشود، دولت باید تسهیلات ارزان به صاحبان شناورها بدهد تا شناورهای حمل بار و ختی مسافری را نوسازی کنند.
https://iccnews.ir/?p=61950