رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران با اشاره به نشست اخیر سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص تشکیل میز خرما، بیان داشت: تشکیل میز خرما را فرصت مغتنمی برای فعالان اقتصادی حوزه کشاورزی بویژه تعاونگران محسوب می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون اتاق تعاون ایران، بیان داشت: خرما در بیش از ۱۴ استان کشور کشت می شود اما ۶ استان اصلی کشت خرما کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان هستند. وی ادامه داد: در سال ۹۵ به میزان ۱.۱۹۰ میلیون تن تولید خرما کشور بوده که در سال ۱۳۹۸ به رقم ۱.۲۰۰ میلیون رسید و برآورد سال جاری تولید ۱.۳۱۷میلیون تن است، برابر آمار موجود در سال ۱۳۹۰ صد و بیست و دو هزار تن به ارزش ۱۷۴ میلیون دلار صادرات خرما بوده که در سال ۱۳۹۸ به مقدار ۲۳۳ هزار تن و ارزش ۲۰۷ میلیون دلار این صادرات انجام شده است.
به گفته وی، در چهار ماهه اول سال ۱۳۹۹ بیش از ۶۰ هزار تن به ارزش ۵۳ میلیون دلار صادرات این محصول بوده و بازارهای عمده صادراتی خرما شامل عراق، پاکستان، قزاقستان، هندوستان و افغانستان است.
قاسمی افزود: هدف گذاری صورت گرفته برای صادرات سالجاری نیز بیش از ۲۴۰ هزار تن است که خرما مضافتی، زاهدی، کبکاب، پیاروم، استعمران و شاهانی عمده اقلام صادراتی این کالا با ارزش است. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون در خصوص صادرات جهانی خرما ابراز داشت: باید توجه داشت که کشورهای تونس، عربستان سعودی، رژیم اشغالگر قدس، امارات متحده عربی، ایران و الجزایر شش کشور عمده صادرات کننده در جهان محسوب می شوند.
وی در خصوص چالش های مهم این صنعت تصریح کرد: اهم مشکلات موجود در زمینه تولید و صادرات شامل: کمبود کارگاهها و کارخانههای بسته بندی مدرن، افزایش هزینههای حمل و نقل داخلی و خارجی، کمبود و نبود کانتینرهای یخچالی، کمبود سرمایه در گردش و بالا بردن نرخ بهره تسهیلات و ضرورت بهسازی نخیلات و ممنوعیتها فصلی موردی است.
قاسمی در پاسخ به این سوال که نقاط قوت تولید و صادرات خرما در ایران اذعان داشت: نقاط قوت و فرصتهای خرمای ایران، دارا بودن رتبه دوم تولید خرما در جهان، دارا بودن بیشترین تنوع خرمای جهان، وجود شرایط اقلیمی مناسب برای تولید خرمای تجاری و دسترسی به بازارهای عمده خرید نظیر هندوستان، افغانستان و روسیه میباشد.
https://iccnews.ir/?p=39335