هفتمین رویداد بینالمللی خرما شامل نمایشگاه تخصصی، صنایع وابسته و برنامههای جانبی از جمله برگزاری میز ملی خرما، با حضور مسئولان و فعالان حوزه تولید، فرآوری و صادرات این محصول در بوشهر برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی اتاق تعاون ایران، ارسلان قاسمی، معاون حقوقی و امور مجلس و مشاور اتاق تعاون ایران در بخش کشاورزی، با اشاره به اهمیت این رویداد اظهار کرد: نمایشگاه و جشنواره خرما در استان بوشهر از رویدادهای ملی است که در برنامههای توسعهای بخش کشاورزی برگزار میشود. به گفته وی، هدف این رویداد ارتقای بهرهوری، ایجاد ارزش افزوده و توسعه صادرات و رفع موانع تولید این محصول راهبردی است.
قاسمی با اشاره به اینکه خرما در ۱۰ استان کشور تولید میشود، افزود: بیشترین تولید مربوط به استانهای جنوبی همچون خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان و فارس است. وی بیان کرد: سالانه حدود ۹ میلیون تن خرما در جهان تولید میشود که تنها دو میلیون تن آن در تجارت جهانی جابهجا میشود و سطح زیر کشت این محصول در جهان حدود یکمیلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است.
او با اشاره به اینکه ایران همراه با مصر و عربستان در جمع سه تولیدکننده اصلی خرمای جهان قرار دارد، گفت: ایران با سطح زیرکشت بیش از ۳۰۰ هزار هکتار و تولید سالانه یکونیم میلیون تن خرما از جایگاه ویژهای برخوردار است که در سال گذشته بیش از ۳۹۲ میلیون دلار انواع خرما به ۸۴کشور دنیا صادرشده است و این رقم در شش ماه سالجاری ۶۶ میلیون دلار بوده است.
قاسمی در ادامه با اشاره به جایگاه بوشهر در تولید خرما گفت: این استان با تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن خرما، ۱۵ درصد نیاز کشور را تأمین میکند که از این میزان ۳۰ هزار تن صادر و مابقی در داخل مصرف یا فرآوری میشود. وی افزود: بیش از ۱۰۰ واحد بستهبندی و تبدیلی خرما در بوشهر فعال است که سالانه ۱۷۰ هزار تن ظرفیت بستهبندی و ۱۰۰ هزار تن ظرفیت سردخانهای دارند.
او نمایشگاه تخصصی خرما را نیز فرصتی مهم برای گسترش بازارهای صادراتی دانست و تأکید کرد با حمایت دولت، تعاونیها و بخش خصوصی، میتوان جایگاه کشور را در بازار جهانی خرما و سایر محصولات کشاورزی ارتقا داد.

قاسمی با اشاره به چالشهای فعالان خرما گفت: امروز مشکل اصلی تولید خشکسالی و کمبود منابع بوده که نیازمند آموزش نخلداران و استفاده از فناوری روز نظیر آبیاری زیرسطحی می باشد همچنین تثبیت و توسعه بازارهای هدف موضوعی است که سازمان توسعه تجارت باید با ایجاد ارتباط مؤثر میان بازارهای هدف، نهادهای بینالمللی و سازوکارهای مالی پیگیری کند. وی حمایتهای گسترده کشورهای رقیب را یادآور شد و گفت: عربستان با پرداخت ۴۰ درصد یارانه حمل، بازار جنوب شرق آسیا را در اختیار گرفته و تونس با یکپنجم تولید ایران، هفت برابر درآمد ارزی دارد.
او کاهش هزینههای گمرکی، ارائه تسهیلات مالی و ایجاد خطوط اعتباری مناسب در استان بوشهر را از مطالبات اصلی این بخش دانست و افزود: در شرایطی که نرخ بهره تسهیلات صادراتی در امارات تنها ۲ درصد است، رقابت برای فعالان ایرانی دشوار خواهد بود. قاسمی در پایان فروش سنتی، فلهفروشی و نبود بستهبندی استاندارد را از چالشهای مهم صنعت خرما عنوان کرد و بر ضرورت اصلاح مسیرهای صادراتی تأکید کرد.
https://iccnews.ir/?p=66888









