سی و دومین نشست تخصصی کمیسیون حمل و نقل، گمرک و ترانزیت اتاق تعاون ایران، با هدف بررسی مشکلات بیمه تامین اجتماعی رانندگان و شرکت های تعاونی حمل و نقل و بررسی یارانه انرژی در ایران و مصرف حامل های انرژی در بخش حمل و نقل کشور برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، در این نشست، احمد هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق تعاون ایران با تاکید بر اهمیت حمل و نقل عمومی ابراز داشت: توجه به نوسازی ناوگان حمل و نقل، استفاده از خودروهای با کیفیت و کم مصرف و لزوم بازنگری در سهمیه سوخت این بخش را حائز اهمیت توصیف کرد.
مدیر عامل تعاونی تاکسی بار تهران در این جلسه، با اشاره به مباحث فنی در خصوص ناوگان پرمصرف وانت بار و نیسان، گفت: مشکل اصلی این بخش پیر بودن ناوگان است. وی استفاده از مدیریت کار آفرین که آشنا با مشکلات سازمان باشد را راه حل برون رفت از مشکلات دانست.
در ادامه نماینده اتاق تعاون استان البرز با ذکر آماری از خودروهای فرسوده، مصرف بالای این خودروها را یکی از معضلات اصلی دانست و مشکلاتی همچون مبلغ پائین اسقاط خودرو و درآمد پایین فعالان را سد نوسازی ناوگان معرفی کرد. وی ضمن پیشنهاد استفاده از ظرفیت صندوق کارآفرینی جهت بهره مندی از تسهیلات ۴ درصدی نوسازی ناوگان به بیان مشکلات بیمه تامین اجتماعی تعاونی های کارگزار پرداخت.
مدیر عامل اتحادیه اتوبوسرانی درونشهری نیز در این نشست از کوتاهی ستاد سوخت و سایر مسئولان در رابطه با اطلاع رسانی به مردم انتقاد کرد و خواستار نقش آفرینی اتاق تعاون، مکمل اتاق اصناف و اتاق بازرگانی شد و توجه به روابط عمومی و برگزاری نشست های خبری تخصصی را جهت پررنگ تر کردن جایگاه اتحادیه ها و تعاونی ها را لازم دانست.
در بخش دیگری از این نشست، کارشناس اقتصادی و رسانه ای وزارت نفت، ضمن تشریح دلایل اصلاحات قیمت سوخت به الزامات آن از قبیل اصلاح تدریجی قیمت، حفظ زیرساخت های کارت سوخت و سهمیه بندی و فراهم ساختن زمینه اجرا سخن گفت و به بیان الزامات طرح فعلی، ایجاد زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری و نصب دستگاه پیمایش بر خودرو های حمل و نقل ظرف دو ماه آینده، توجیه و قانع کردن افکار عمومی و نظارت پرداخت. وی در ادامه چالش های طرح را تشریح و پیشنهاداتی در خصوص اصلاح واقعی قیمت ها، جبران هزینه های تحمیلی و تخصیص بخشی از درآمد حاصله به حوزه حمل و نقل ارائه کرد.
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل در ادامه این نشست، به اثرات اقتصادی تغییرات قیمت سوخت اشاره کرد و نرخ گذاری دستوری را غیر ممکن دانست. آل سارا افزود: اگر برآورد نرخ بر اساس عرضه و تقاضا نباشد با مقاومت عرضه کننده و بازار مواجه میشود و محقق نمی شود. وی خاطر نشان کرد: با ارائه کالاهای تشویقی و تخفیفی می توان بخشی از مشکلات حوزه حمل و نقل را حل کرد.
در ادامه نماینده ستاد سوخت با بیان قوانین و مقررات مربوط به هدف مندی یارانه ها از سوابق طرح و اقدامات اصلاحی غیر قیمتی در دولت های قبلی و فعلی سخن گفت و اختیارات ستاد سوخت به عنوان نماینده ویژه رییس جموری تا سال ۹۲ را با حال حاضر بسیار متفاوت دانست.
وی آمادگی ستاد سوخت را جهت بهره مندی از ظرفیت اجرایی و مشورتی اتحادیه ها و تعاونی ها را در چارچوب وظایف و اختیارات مربوطه اعلام و تصریح کرد: در تلاشیم تا اعتباراتی برای بخش حمل و نقل را با اولویت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اخذ کنیم.
همچنین مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی گزارشی از آخرین وضعیت تعاونی های کارگزار ارائه کرد و از قصد سازمان تامین اجتماعی جهت پالایش بیمه شدگان، واریز حق بیمه رانندگان بدون واسطه به حساب تامین اجتماعی از طریق تمرکز در بانک رفاه و حذف ضمانت نامه کارگزاری ها خبر داد.
وی افزود: هم اکنون در حال مذاکره با تامین اجتماعی جهت ارایه کارگزاری مجازی به تعاونی ها با محوریت اتحادیه تاکسیرانی هستیم.
در سی و دومین جلسه کمیسیون حمل و نقل، گمرک و ترانزیت اتاق تعاون ایران، تشکیل کارگروه ویژه برای دسته بندی مطالبات بخش تعاون همچنین برگزاری جلسه با نماینده صندوق کارآفرینی کشور به منظور بهرهمندی از ظرفیت این صندوق در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مصوب شد.
https://iccnews.ir/?p=32868