در حالی که بین جمعیت بانوان تحصیلکرده طبق اطلاعات مرکز آمار تمایل به اشتغال و استقلال در میان بانوان رو به افزایش است، از سویی با تغییرات وضعیت دموگرافیک جمعیت و جابه جایی در رده های سنی، وظیفه سیاستگذاران برای گروه های هدف در راستای تامین اشتغال، ازدواج، کار و معیشت و ارتقاء جایگاه فرهنگی و اجتماعی سنگین تر می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، تهمینه دانیالی مشاور امور بانوان اتاق تعاون با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها ۳درصد مدیریت در کشور در دست زنان بوده و علاوه برآن میزان مشارکت اقتصادی بانوان از ۱۶درصد به ۱۳درصد تنزل پیدا کرده است، اظهار داشت: فراهم کردن امکان مشارکت آحاد جامعه به ویژه زنان به عنوان نیمی از جمعیت فعال کشور درفعالیتهای اقتصادی و اجتماعی یکی از اهداف مهم و اساسی تعاونیها به منظور دستیابی به توسعه همهجانبه و پایدار کشور به شمار می رود.
وی گفت: تعاونیهای زنان در ایران به دلیل ظرفیتهای قانونی و اجتماعی و به لحاظ گروه هدفی که تحت پوشش دارند، دارای قابلیتها و توانمندیهای قابل توجهی برای تحقق اهداف توسعه پایدار اجتماعی، اقتصادی و اشتغالزایی در کشور هستند. اما در گام اول باید به لحاظ چرایی ایجاد تعاونی های فعال و تعاونی های غیرفعال آسیب شناسی شوند.
دانیالی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا بر فعالیت بسیاری از مشاغل و کسب و کارها سایه انداخته و در رکود و تعطیلی بخشهایی از اقتصاد اثرگذار بوده است گزارشها نشان می دهد که تعاونی هایی به کسب و کارهای خانگی پرداخته و یا بر بستر فضای مجازی به فعالیت ادامه دادند، در دوران کرونا از کمترین میزان آسیب و تاثیرگذاری برخوردار بوده اند.
مشاور بانوان اتاق تعاون ایران افزود: آمارها نشان می دهد که در سال ۹۹ بیش از یک میلیون نفر بیکار شده اند که حدود یک سوم آنها را بانوان تشکیل می دهند.
وی در پاسخ به این سوال که بخش تعاون با توجه به شرایط و در آستانه ورود به قرن جدید چه چشم اندازی را برای ایجاد اشتغال در حوزه بانوان ترسیم کرده است، ابراز داشت: ارائه آموزش های خاص برای دختران جوان تحصیل کرده برای تشکیل تعاونی ها و ضرورت رسیدن به تشکل های ویژه در بخش های مختلف در استان ها با گرایش هایی نظیر تولید، دانش بنیان، کشاورزی، خدمات، براساس ویژگی های طبیعی و انسانی در هر استان، می تواند راهگشا باشد.
دانیالی به استان های شمالی کشور اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه استان های شمالی کشور، تعداد تحصیلکرده هایی بیشتری نسبت به استان های جنوبی کشور دارد که ضرورت ایجاد تعاونی های همراه با آموزش های لازم را بیشتر می طلبد.
این بانوی تعاونگر در ادامه بر ضرورت حمایت ویژه ستاد و صف در بخش تعاون از گروه های هدفی که برای ایجاد تعاونی داوطلب شده اند، تاکید کرد و گفت: در ابتدا با اطلاعات و آمار در خصوص تعاونی ها بهروز شود سپس ایجاد و معرفی تعاونی در گام اول است و در ادامه باید با استراتژی متناسب با تعاونی های جدید در هر استان، حمایت و نظارت نیز صورت بگیرد که این تعاونی ها به سرنوشت تعاونی های غیرفعال دچار نشوند.
دانیالی خاطر نشان کرد: با آموزش براساس ویژگی های طبیعی و انسانی، تحصیلات و علایق و نیاز استان می توان روند فعالیت تعاونی را تضمین کرد. وی گفت: وظیفه ستادی بخش تعاون است که هدایت راهبردی را دستور کار قرار دهد تا تعاونی ها همزمان با کسب درآمد و پوشش هزینه ها، بازارهای هدف دائمی را داشته باشند که معرفی ظرفیت ها و توانمندی تعاونی ها در استان ها وظیفه ای است بر عهده ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استانها همچنین صداوسیما و کارگروه های اشتغال و سرمایه گذاری استان ها که می توانند در این خصوص نقش موثری ایفا کنند.
دانیالی تصریح کرد: اتاق تعاون ایران آمادگی خود را برای همکاری با بخش ستادی در خصوص رصد تعاونی ها براساس فعالیت، آسیب شناسی و ارائه برنامه های راهبردی در این خصوص را اعلام می دارد. وی ابراز امیدواری کرد که با ورود به قرن جدید نگاه کاملا دولتی به بخش تعاون تغییر یابد و با حمایت از تشکل ها و تعاونی ها و شبکه سازی در این حوزه، در عرصه های اقتصادی، اجتماعی برای رسیدن به محورهای هزاره سوم توسعه همگام با جهان حرکت کنیم.
https://iccnews.ir/?p=43587