تازهترین نشست شورای راهبری بهبود محیط کسبوکار با حضور رئیس موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران به بحث درباره مشارکت بیشتر اتاقهای سهگانه در بررسی آسیبشناسی نظام توزیع کشور اختصاص داشت و بر همکاری نزدیکتر میان موسسه مطالعات بازرگانی از یک سو و مرکز پژوهشهای اتاق ایران و اتاقهای تعاون و اصناف از سوی دیگر تأکید شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، رضا وفایی یگانه معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران در این نشست با تأکید بر ظرفیتهای بخش تعاون برای بهبود نظام توزیع بیان کرد: یکی از دغدغههای مهم کشور، توزیع کالاهای اساسی و مواد اولیه است. تعاونگرها در گروههای مختلف برای تأمین نیازهای خود تعاونی تأمین نیاز تأسیس کردند که هدف آن تأمین مواد اولیه و نیازهای تولید با کمترین قیمت است. این یک ظرفیت تشکل یافته است که میتواند در گزارشگیریها به دولت کمک کند. درباره مشاغل خانگی هم این موضوع امکانپذیر است. مهمترین مشکل مشاغل خانگی دغدغه دسترسی به بازار است. تعاونی تأمین نیاز میتواند چه برای تأمین مواد اولیه و چه دسترسی به بازار به کمک این مشاغل بیاید.
وی ادامه داد: در حوزه توزیع کالاهای اساسی هم گروههای مختلف برای خود تعاونی درست کردهاند. مثلاً کارکنان دولت، فرهنگیان و.. تعاونی تشکیل داده و اتحادیه سراسری راه انداختهاند. ما نزدیک به دو و نیم میلیون خانواده مرزنشین را در قالب تعاونی مرزنشینها متشکل کردیم که تحت نظارت وزارت صنعت به آنها کارت مرزنشینی داده شده است. بنابراین اگر شما کالایی را به تعاونی مرزنشینها بدهید میتوانید با استفاده از اطلاعات موجود در وزارت صنعت مسیر این کالا را رصد کنید که به دست جامعه هدف رسیده یا خیر.
وفایی تأکید کرد: اگر دولت بخواهد برای کالاهای اساسی بحث گزارشگیری، نظارت و استانداردسازی و شفافسازی نظام توزیع را اجرا کند بخش تعاون این ظرفیت را دارد. اما متأسفانه ما در برنامههای اجرایی دولتها توجه به تشکلگرایی نمیبینیم.
رشد کسبوکارهای مجازی باید در سند نظام جامع توزیع دیده شود
در این نشست فولادگر رئیس شورای راهبری بهبود محیط کسبوکار تأکید کرد: دولت طبق قانون موظف است از نظرات بخش خصوصی در تصمیمگیریها استفاده کند و تجربه نشان داده هر جا از این نظرات استفاده کرده ضرر نکرده است.
او درباره تدوین سند جامع نظام توزیع گفت: با در نظر گرفتن این نکته که ما به سمت گسترش روزافزون فناوری اطلاعات پیش میرویم خیلی از واحدهای صنفی که الان وجود دارد در آینده نخواهند بود و همه به سمت استارتاپها و کسبوکارهای مجازی حرکت خواهند کرد. این نکته باید در تنظیم سند نظام جامع توزیع دیده شود.
https://iccnews.ir/?p=49415
تهرانی
سلام خدمت استاددکتروفایی
ممنوناز مطالب ارزشمندتان.تعاونیهای مصرف یکی از نقاط قوت بخش تعاون نوستالژیک داشت مردم از واژه اقتصاد تعاونیدر قالی تعاونیهای مصرف است.عملکرد این بخش طی ۴دهه پس از انقلاب اسلام بویژهدر بزنگاههایحساس تاریخی ازجمله دوره دفاع مقدس و تعدیلاقتصادی و هدفمندسازی یارانه هاو…….بر هیچ نگاهمنصفیپوشیده نیست که باید بدرستی مورد توجه مجامع تصمیم ساز و تیم گیری قرارگیرد.خوشبختانه در کارنامه عملکرد این شبکه مردمی در ادوار مختلف کمترین انحراف و تخلف مشاهده میشود که جوهره اصلی این تعاونیها امانتدلری و توزیع عادلانه کالاه بوده است
رجاءواثق دارد اتاق تعاون و کمیسون تخصصی مصرف با شناسایی نقاط ضعف و قوت و تبدیلتهدیدها به فرصتها و روزآمد نمودن این تعاونیها در آینده شاهد نقش آفرینی بیشتر این تعاونیها در عرصه توزیع خواهیم بود.علی برکت الله