استاندارد سازی و سالم سازی نظام توزیع یکی از الزامات سیاست های اقتصاد مقاومتی و یکی از ابزارهای ضروری جهت مقابله با تحریم های ظالمانه و حمایت اثربخش از بخش تولید و مصرف کنندگان مخصوصا اقشار آسیب پذیر است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، رضا وفایی یگانه مدیر امور اقتصادی اتاق تعاون ایران، طی یادداشتی ظرفیت ها و توانمندی های بخش تعاون همچنین اثربخشی آن در نظام توزیع کشور را تشریح می کند.
در این یادداشت آمده است؛ دولت ها همواره منابع زیادی جهت دسترسی تولیدکنندگان مخصوصا در امر تولید کالاهای اساسی همچنین حمایت از اقشار آسیب پذیر جهت دسترسی به کالاهای ضروری داشتند که پیش نیاز موفقیت این برنامه ها داشتن نظام توزیع گسترده، شفاف و سالم است. بخش تعاون کشور به استناد موارد زیر زیرساخت ها و ظرفیت های مناسبی جهت کمک به استاندارد سازی و اثربخش نظام توزیع کشور دارد:
۱-گستردگی شبکه در تمام استان های کشور: در حال حاضر بیش از ۵ هزار فروشگاه فعال در تمام استانها و شهرستان های کشور وجود دارد که می توانند در توزیع کالاهای اساسی به کشور ارائه خدمت دهند.
۲-داشتن بانک اطلاعات دقیق از جامعه تحت پوشش: تعاونی ها به افراد عضو ارائه خدمت می دهند و برای عضویت تمام اطلاعات هویتی و نحوه دسترسی به اعضا ثبت می شود که این موضوع در هدف گذاری های دولت محترم جهت حمایت از اقشار مختلف و دهک های درآمدی بسیار موثر است.
۳-در بخش تعاون جهت حمایت از گروه های مختلف همانند کارگران، کارمندان، فرهنگیان و…تعاونی های مصرفی ایجاد شده است که ابزار خوبی برای دسترسی دولت محترم به این اقشار است.
۴-در بخش تعاون، بیش از دو و نیم میلیون از خانوارهای مرزنشین در قالب تعاونی های مرزنشین متشکل شده اند که از طریق این تعاونی ها می توان تامین کالاهای اساسی مرزنشین را چه از طریق تامین داخلی یا از طریق واردات با کمترین میزان خطا انجام داد.
۵–تعاونی های تامین نیاز تولیدکنندگان برای بسیاری از بخش های تولید از جمله بخش کشاورزی ایجاد شده است که می تواند جهت توزیع مواد اولیه بین تولیدکنندگان نقش آفرینی کنند.
۶-وجود اتحادیه های تخصصی مزیت بزرگی جهت نظارت بر فرایند توزیع در بخش تعاون است: تعاونی بین تعاونی ها یک اصل اساسی در بخش تعاون است از این رو اتحادیه های استانی و سراسری از مجموع تعاونیها شکل گرفته که ابزار مناسبی جهت متمرکز کردن امر نظارت و پشتیبانی فرایند توزیع است.
۸-داشتن مزیت مناسب جهت توسعه مشاغل خانگی و خرد: توسعه مشاغل خرد و خانگی مستلزم دسترسی آنها به بازار نهادها و بازار نهایی است. بخش تعاون با داشتن تعاونی های تامین نیاز و تعاونی های مصرف این امکان را دارد که با کمترین قیمت، دسترسی تولیدکنندگان این بخش به بازارها را ایجاد کند.
۹-استفاده از بازده مقیاس جهت کاهش قیمت تمام شده: با توجه به اینکه اتحادیه های سراسری با تجمیع نیازهای تعاونی های عضو، اقدام به خرید تجمیعی می کند، هزینه های لجستیکی سرشکن می شود و امکان کاهش قیمت تمام شده وجود دارد.
رضا وفائی یگانه، مدیرامور اقتصادی اتاق تعاون ایران
https://iccnews.ir/?p=48738