رئیس مرکز هوشمندسازی و فناوری اطلاعات سازمان اداری و استخدامی گفت: برای مقابله با این موضوع علاوهبر دستگاههای نظارتی، کنترلهای مکانیزه سامانه نیز تدارک دیده شده است.
به گزارش پایگاه خبری اتاق تعاون ایران، جمشید انصاری، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی در یک نشست خبری، آخرین اطلاعات درباره سامانه ثبت حقوق و مزایای کارمندان دولت را تشریح کرد. به گفته انصاری، ۴۰۰ دستگاه اطلاعات پرداخت حقوق را وارد و در مجموع حقوق ۷۳۲ هزار و ۹۹۰ کارمند بر این مبنا پرداخت شده است. وی همچنین گفت: اگر دو وزارتخانه بهداشت و آموزشوپرورش که مجموعاً بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر کارمند دارند، اطلاعات مربوطه را بارگذاری کنند، حقوق نزدیک به دو میلیون و ۱۰۰ هزار کارمند با توجه به الزامات مربوط به ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه ثبت خواهد شد. با این حال، این دو وزارتخانه اطلاعات مربوطه را بارگذاری کردند، ولی فعلاً با سازمان اداری و استخدامی لینک نشدهاند.
انصاری در گفتوگو با خبرنگار ایرناپلاس گفته که این سامانه فعلاً قابل دسترس نیست و مسئولان سازمان دلیل آن را امتناع برخی از دستگاهها از ارائه اطلاعات کارکنان خود عنوان کردهاند. به گفته انصاری تا امروز در مجموعه قوه قضاییه، به غیر از چند دادگستری استانی و دو یا سه اداره کل امور زندانها، دستگاهی اطلاعات را وارد نکرده است. اینها ۹۰ درصد دستگاههای زیرمجموعه قوه قضاییه را شامل میشوند.
وی در این رابطه اضافه کرد: از قوه مقننه نیز به جز خود مجلس و ستاد مجلس، سایر زیرمجموعههای آن یعنی دیوان محاسبات و مرکز پژوهشهای مجلس و از نهادهای خارج از سه قوه به غیر از چند سازمان تبلیغات اسلامی در استانها، سایرین فعلاً بارگذاری نکردهاند.
انصاری خبر داده که مجلس شورای اسلامی بعد از پیگیریهای سازمان امور استخدامی، اطلاعات مربوط به ۲۴۲ نفر از نمایندهها را ارائه کرده است. سایر این نمایندهها از نهادهای دولتی دیگری حقوق دریافت میکنند و به آنها گفته شده که فرآیند این کار را از آن دستگاهها پیگیری کنند.
**دستگاههای غایب در سامانه را اعلام میکنیم
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرناپلاس درباره زمان باز کردن دسترسی به سامانه گفت: هفته گذشته در گزارشی که برای اسحاق جهانگیری، معاون اول ریاستجمهوری نوشتم، اعلام کردم که اکنون شرایط از نظر فنی و اطلاعاتی برای باز کردن وبسایت فراهم است. اگر دولت با پیشنهاد ما موافقت کند، سامانه را فعال و در کنار آن، لیست دقیق دستگاههای غایب در سامانه را اعلام میکنیم.
جزئیات و نحوه کار سامانه
علی رضی، مدیر مرکز هوشمندسازی و فناوری اطلاعات سازمان امور اداری و استخدامی درباره نحوه کار سامانه ثبت و حقوق و دستمزد به ایرناپلاس گفت: در این سامانه برای همه دستگاهها امکان تعریف کاربر فراهم شده که میتوانند برای زیرمجموعهها و دستگاههای تابع خود کاربر تعریف کنند. در این سامانه دو سطح از کاربر تعریف شده است: کارشناس اداری-مالی که نقش وارد کننده اطلاعات را دارد و همچنین مسئول مالی بهعلاوه بالاترین مقام آن دستگاه که تأییدکننده نهایی اطلاعات آنجاست. رئیس دستگاه میتواند گزارشها را ببیند و بر ورود اطلاعات نظارت کند. در واقع سه نفر از هر دستگاه میتوانند به این سامانه دسترسی داشته باشند.
وی در این رابطه اظهار کرد: در رابطه با دستگاههای اصلی، سازمان استخدامی بر اساس معرفی خود آنها کاربرانشان را تعریف میکند و در خصوص دستگاههای زیرمجموعه، نهاد اصلی آنها این وظیفه را به همان شکلی که سازمان استخدامی برای آنها انجام داده، برعهده میگیرد. بعد از اینکه کاربرها تعریف شدند، باید قوانین هر دستگاه و اقلام اطلاعاتی آنها تعریف شود. هر دستگاه ممکن است علاوهبر استانداردهای همسان، عناوین پرداختی متفاوتی داشته باشد که همه آنها مشخص و تعریف میشود.
رضی گفت: علاوهبر این، کسوراتی مانند مالیات و بیمه هم در نظر گرفته میشود. اطلاعات پایهای افراد تنها یک بار وارد میشود، مگر اینکه جابهجایی در لیست کارمندان صورت گیرد. هر ماه بر اساس این اطلاعات پایهای، حقوقها وارد میشود. پس از اینکه کار سامانه آغاز شود، امکان دسترسی کامل به نهادهای نظارتی داده میشود تا بر اساس آنها وظایف نظارتی خود را انجام دهند.
هنوز دسترسی عمومی به سامانه وجود ندارد
وی درباره دسترسی عموم مردم به این سامانه نیز گفت: برای دسترسی مردم نیز قرار است هر دستگاه در سامانه اطلاعرسانی خود (وبسایت و امثالهم) یک آیکون برای ورود و مشاهده پرداختی مدیران و کارمندان قرار دهد. هر دستگاهی باید خودش این کار را انجام دهد. در هر ماهی مدیران سازمان فیش حقوقی خود را از این طریق به نمایش میگذارند. اکنون این آیکون برای دستگاهها آمادهسازی شده، اما هنوز قابلیت رؤیت برای مردم نشده است و منتظریم که دستور آن از سوی معاون ریاستجمهوری ابلاغ شود.
مدیر مرکز هوشمندسازی و فناوری اطلاعات سازمان امور اداری و استخدامی همچنین درباره نظارت بر اطلاعات ورودی به این سامانه توضیح داد: کار تأیید صحت و سقم اطلاعات کاملاً بر عهده سازمانهای نظارتی قرار گرفته، اما امکان دارد که سازمان بهمرور کنترلهایی روی اطلاعات محتوایی ورودی اعمال و تناقضها، اشتباهات و اطلاعات کاذب را از طریق سازوکاری شناسایی کند. البته قانون تا کنون این وظیفه را به سازمان نداده و این موضوع برعهده دستگاههای نظارتی گذاشته شده است.
این مسئول دولتی خبر داد: در برنامههای خود داریم که دستگاهها تا پایان سال بتوانند بهصورت اتوماتیک یا وبسرویس اطلاعات را برای سازمان استخدامی بفرستند، بنابراین باید در سامانه حقوق و مزایای خود بخشی را تعبیه کنند تا به محض اینکه پرداختی انجام شود، ابتدا برای سازمان ما قابل رؤیت باشد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد برخی از دستگاههای دولتی اطلاعات دروغین در سامانه وارد کنند، گفت: برای هر سامانهای ممکن است این اتفاق بیفتد که برخی از اطلاعات وارد شده آن صادق نباشد، اما صادقانه بودن آن با کنترلهای مکانیزه و دستگاههای نظارتی محرز میشود.
منبع: ایرنا
https://iccnews.ir/?p=21525