به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، پروفسور موریس آلتمن حدود ۱۰۰ مقاله داوری را در مورد موضوعات مختلف، از جمله اقتصاد رفتاری و تعاون منتشر کرده است.
در کنفرانس تعاونی ها و دنیای کار، پروفسور موریس آلتمن درباره آخرین تحقیقاتش صحبت و بررسی می کند که آیا اقتصاد رفتاری به درک بهتر نسبت به موفقیت نسبی کسب و کارهای تعاونی کمک می کند یا خیر؟
تجزیه و تحلیل او همچنین به بررسی شرایط موفقیت برای تعاونی ها، هم در مقام عرضه و هم در مقام تقاضا می پردازد.
پروفسور آلتمن رئیس دانشکده بازرگانی نیوکاسل و استاد اقتصاد رفتاری و سازمانی در دانشگاه نیوکاسل است.
او تأکید میکند تا وقتی که ارتباط بین داده ها و فرضیات مورد توجه هستند، اقتصاددان ها باید از این فرض درست استفاده کنند. وی گفت با توجه به تأثیر عوامل روانشناختی، اجتماعی، شناختی و عاطفی بر تصمیمات اقتصادی افراد و نهادها و پیامدهای آن برای قیمت های بازار، بازده و تخصیص منابع، اقتصاد رفتاری رویکرد متفاوتی را دنبال می کند.
بنابراین اقتصاددانان مدل ها را ایجاد می کنند و به نظر می رسد که پیش بینی ها درست است، گاهی اوقات پیش بینی اشتباه است اما داده ها با نظریه های قدیمی مخالف هستند.
مدل اقتصاد متعارف، فرضیه های ساده ای که اهمیت انگیزه های خاص و ویژگی ها را درون تعاونی که می تواند تعاونی رقابتی و حتی تولیدی تری را نسبت به شرکت های سرمایه گذار، شکل دهد را در بر ندارد .
ما به نظریه ای نیاز داریم که بتواند واقعیت را بهتر پیش بینی کند. اقتصاد رفتاری به تمام انواع تعاونی ها تعمیم داده می شود.
مدل پروفسور آلتمن مدل متعارف را که در آن فرض برمتغیربودن کیفیت و کمیت تلاش های وارد شده به روند تولید است را از بین می برد. تجزیه و تحلیل دو بعد عرضه و تقاضا را در نظر می گیرد.
تعاونی ها، حتی اگر تولید کننده هزینه های بالاتری هم داشته باشد می توانند موفق باشند و این امر منجر به افزایش بهره وری می شود. آنها همچنین اگر از اصول تعاونی ها تبعیت کنند، با توجه به طبیعت خود انعطاف بیشتری دارند. این امربه آنها کمک می کند که در مواجه با بحران ها با شیوه ای عادلانه تر ومنصفانه تر بر آنها غلبه کنند. طبق گفته پروفسور آلتمن، بحران موفقیت تعاونی در پایبند بودن به اصول تعاونی، مانند دموکراسی، پاسخگویی و شفافیت نیز آموزش تعاونی است.
از سوی دیگر هر چقدر یک بنگاه اقتصادی از تعاونی و همکاری بیشتری برخوردار باشد، به همان میزان هزینه های متوسط افزایش پیدا می کند، اما کارایی آن بسیار بالاست و به همین میزان تولید هم بیشتر می شود.
از بعد تقاضا با توجه به تجزیه و تحلیل پروفسور آلتمن، اگر تعاونی ها از اصول تعاونی تبعیت کنند، اکثر مردم از تعاونی ها خرید می کنند. به عقیده ایشان این یک مزیت بزرگ برای تعاونی ها حتی برای کسانی که عضو تعاونی نیستند محسوب می شود.
اگر قیمت های تعاونی ها با قیمت های غیر تعاونی اختلاف بیشتری داشته باشد، مدل معمولی پیش بینی می کند که تقاضا به ویژه برای افرادی که عضو نیستند سقوط خواهد کرد. اما این درست نیست. چون یک مزیت تعاونی از بعد تقاضا وجود دارد – اکثر مردم نسبت به تعاونی ها یک حس همدردی دارند مگر اینکه آنها رفتار ضد اجتماعی داشته باشند. بنابراین تعلیم دادن مردم درباره تعاونی ها بسیار مهم است.
*امور بین الملل اتاق تعاون ایران
https://iccnews.ir/?p=13646