توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا صرفا با امضای چند موافقت نامه تجاری یا برخورداری از تعرفههای ترجیحی امکانپذیر نیست و نیازمند آگاهی از ویژگیهای بازار کشورهای این منطقه، ذوق و سلیقه مصرفکنندگان، کسب اطلاع از شبکههای توزیع این کشورها و بهرهگیری از مهمترین ابزارهای بازاریابی یعنی مشارکت فعال در نمایشگاههای بینالمللی و تخصصی و به ویژه برپایی نمایشگاههای اختصاصی است که در آنها کالاها و خدمات مورد نیاز شهروندان این کشورها و کانالهای توزیع آنها به معرض نمایش گذاشته شود.
ایران از همان آغاز تشکیل اتحادیه اوراسیا به اهمیت آن برای گسترش صادرات، تامین کالاهای اساسی، توسعه صنعت گردشگری و افزایش درآمدهای حاصل از ترانزیت پی برد و با انعقاد موافقت نامه تجارت آزاد با کشورهای عضو این اتحادیه، گامهای مقدماتی را برای پیوستن به آن در آینده برداشت.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا با بیش از ۲۰ میلیون کیلومتر مربع وسعت، ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت، تولید ناخالص داخلی حدود ۵ هزار میلیارد دلار (برحسب برابری قدرت خرید) و بیش از ۸۵۰ میلیارد دلار تجارت جهانی میتواند حجم تجارت ایران را با اعضای این قطب اقتصادی نوظهور در یک دوره پنج ساله به ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار در سال برساند و تجارت خارجی کشور ما را به مسیر جدیدی هدایت کند که ضمن کاهش وابستگی به بازارهای سنتی، از آسیب پذیری این بخش مهم اقتصاد کشور، از تحریمهای ظالمانه ایالات متحده در دراز مدت به میزان قابل توجهی بکاهد.
براساس موافقت نامه موقت تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا که از پنجم آبان ماه ۱۳۹۸ به مرحله اجرا درآمده است، کشورهای عضو این اتحادیه برای ۵۰۲ قلم کالای صادراتی ایران تعرفه ترجیحی برقرار کردهاند و ایران نیز متقابلا برای ۳۶۰ قلم کالای صادراتی اعضای اتحادیه تعرفه ترجیحی در نظر گرفته است. پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا از طریق دستیابی به تجارت آزاد، در یک فرآیند سه ساله کلید خورده و در صورت موفقیت آمیز بودن مذاکرات، از آبان ۱۴۰۱ تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا کلید خواهد خورد.
در راستای توسعه تجارت میان ایران و ۵ کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اولین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا در تاریخ ۲۸ الی ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در محل دائمی نمایشگاههای بین الملی تهران، با حضور کشورهای ایران، روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان در بالاترین سطح تجاری و اقتصادی و با حضور مقامات بخشهای دولتی و خصوصی ایران و کشورهای عضو برگزار خواهد شد.
در این نمایشگاه، تجار ایرانی همچنین تجار کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا میتوانند در تمامی حوزهها، اقلام و کالاهای خود را به معرض نمایش بگذارند و فرصت بسیار مناسبی خواهد بود تا شرکتهای موفق ایرانی، نسبت به معرفی کالا و خدمات خود در عرصه جهانی با نگاهی نو اقدام کنند. طبیعی است شرکتهای تعاونی قدرتمند که علاقمند به حضور و فعالیت در عرصه های تجاری هستند، در این نمایشگاه میتوانند علاوه بر معرفی توانمندیها ، شرکای تجاری خود را نیز از کشورهای هدف پیدا کنند.
واحد بین الملل اتاق تعاون ایران
https://iccnews.ir/?p=45443
تهرانی
سلام با توجه به ظرفیتهای فراوان بازار کشورهای اوراسیا و وجود مزیتهای بالفعل و بالقوه تولیدات و خدمات ایرانی برای عرضه در این بازار چند ملیونی فرصت مغتنمی برای بنگاههای اقتصادی ایرانی بویژه تعاونیهاست که اگر آن غفلت شود مثل سایر بازارهای منطقه باید عرصه را به رقبا وگذار کنیم.پیشنهاد میکنم معاونت محترم اقتصادی و بین الملل کارگروه ویژهای ریر مجموعه کمیسیون صادرات اتاق تشکیل و با تاسیس شرکت خدمات صادراتی به این بازار اهتمام خاصی داشته باشند به هر حال از مطلب ارزنده و کارشناسی و مستند ارائه شده تقدیر میگردد.علی برکت الله