مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای مصرف فرهنگیان سراسرکشور با اشاره به نیاز بهره گیری از بانکداری خرد برای تامین منابع مالی تعاونی ها بیان داشت: این بانک ها امکان این را دارند که از بانک های کوچک و با تسهیلات کالایی به صورت آنلاین و بدون شعبه باشند و یا یک زیر مجموعه و شعبه کوچک از بانک های بزرگ و مطرح دولتی و غیردولتی باشند .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، محمد جلیلیان مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای مصرف فرهنگیان سراسرکشور گفت: انواع بانکداری با تعیین یکسری از چارچوب ها و سیاست ها نسبت به هم تمایز پیدا می کنند، اما بانکداری خرد را می توان گزینه مناسبی برای تامین منابع مالی شرکت های تعاونی معرفی کرد که هم اکنون بعضی از بانک های غیردولتی معاونت یا مدیریت بانکداری خرد را ایجاد کرده و در حال انجام فعالیت به صورت محدود می باشند.
گفتنی است؛ در تعریف بانکداری خرد اینگونه آمده است؛ این بانک ها این امکان رو دارند که از بانک های کوچک و بدون شعبه باشند و یا یک زیر مجموعه و شعبه کوچک از بانک های بزرگ و مطرح دولتی باشند. این بانک ها معمولا یکسری خدمات مانند افتتاح حساب و دریافت کارت بانکی و … رو به صورت مستقیم ارائه می دهند. بانکداری خرد به عنوان یک ابزار برای بازاریابی انبوه بانک ها در صنعت بانکداری شناخته می شود. نوع بانکداری خرد با هدف ارائه خدمات تخصصی و یا ارائه خدمات به دسته خاصی از افراد به زیر مجموعه های تقسیم می شود.
بانکهای خرد مصرفکنندگان که دریافت سپرده مشتریان و اعطای وام از جمله خدمات این نوع از بانک های می باشد که معمولا این موارد به مشتریان فردی مربوط میشود.
اتحادیههای اعتباری : در اتحادیه های اعتباری مالکیت موسسه بر عهده مشتریان اتحادیه هست و این اتحادیه ها به عنوان موسسات غیر انتفاعی شناخته می شوند. اتحادیه های اعتباری شرکتی هستند و یکسری خدمات را به اعضای خود اختصاص می دهند. از اهداف این موسسات می توان به کارمزد پایین تر، دریافت سود کمتر حاصل از اخذ وام ها و یا فراهم کردن نرخ پس انداز بهتر، اشاره کرد.
بانک های شرکتی: مالکیت بانک های شرکتی هم همانند اتحادیه های اعتباری بر عهده مشتریان هست. این بانک ها اهداف خاص خود و مشخصی را دنبال می کنند. مهم ترین هدف بانک های شرکتی ارائه خدمات مالی به یک گروه اقتصادی هست.
وی ادامه داد: در صنعت بانکداری طیف متنوعی از فعالیتها تحت عنوان اقدامات بانکداری اجتماعی معرفی شده است؛ بانکهای اجتماعی تلاش میکنند در فعالیتهایی سرمایه گذاری کنند که موجب بهبود شرایط کل جامعه میگردد. سرمایهگذاریهای باثبات و روشهای وام دهی؛ از جمله مواردی هستند که این بانکها به کار میگیرند تا کیفیت زندگی اجتماعی را افزایش داده و در تأمین مالی برای صنایع کوچک نقش مهمی را ایفا نمایند.
جلیلیان یادآور شد: در آخرین گزارش دوره پایش محیط کسب و کار بخش تعاون (بهار ۱۴۰۱) مشخص شد که به ترتیب نامناسبترین مولفه های محیط کسب و کار بخش تعاون شامل غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، دشواری تأمین مالی از بانکها و بی ثباتی سیاستها، قوانین و مقررات و رویههای اجرایی ناظر بر کسب وکار است. پر واضح است که همواره تامین منابع مالی از مهمترین دغدغه های فعالان اقتصادی بوده است و بانکداری خرد می تواند به عنوان عامل مهم و موثر برای حل و حتی کم اثر کردن عامل دشواری تامین مالی محسوب شود.
این فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: کمک به حل و رفع مشکل تامین مالی شرکت های تعاونی با توجه به بنیه ضعیف تر مالی، می تواند آنها را به اهرم های محکم و قوی تری برای حل مشکلات بزرگتر اقتصاد ملی تبدیل کند.
https://iccnews.ir/?p=55361
تهرانی
سلام و درود خدمت استاد جلیلیان نقش موسسات اعتباری در قالب شرکتهای تعاونی اعتبار و تجمیع خرده نقدینگی ها و هدایت آنها به سرمایه گذاری های مولد و سود آور ضمن کمک پایه ای به مهار تورم از توسعه اشتغال پایدار و خودکفایی اقتصادی پشتیبانی میکنند امروزه نقش بی بدیل S.M.E ها (بنگاههای کوچک و متوسط اقتصادی)در اقتصادهای نوپا و توسعه یافته متجلی است که تعاونیهای اعتبار خُرد از نمونههای بارز و موفق آن در کشورهای کانادا و مالزی هندوستان و….میباشد علی برکت الله