به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، این تعاونی های زمینه اشتغال حدود ۲۱۰۰ نفر را فراهم کرده است. در بین کلیه استانها، استان فارس با ۱۲ تعاونی فرش دستبافت، بیشترین تعاونی را در بین استانها به ثبت رسانده است.
براساس این گزارش، بررسی آمار و اطلاعات در حوزه فرش دستباف که از دیدگاه مادی و معنوی یک جریان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را دنبال می کند و عرصههای داخلی و بین المللی جایگاه ویژه ای برخوردار است، برای برنامه ریزان کلان کشور و سرمایه گذاران بسیار با اهمیت است و در صادرات غیر نفتی فرش دستباف ایران در طول سالهای متمادی یکی از مهمترین اقلام صادراتی کشور بوده است که با ابعاد و ارزشهای برجسته اقتصادی، فرهنگی و ملی آن برای صادرات در سطح بین المللی، تولید و عرضه میشود.
فرش دستباف ایران از دیرباز به کشورهای آلمان، آمریکا، ایتالیا، فرانسه، انگلستان، لبنان، امارات، کویت و ژاپن صادر میشد و امروز بازارهای دیگری از جمله چین، شیلی، آفریقای جنوبی، روسیه، چین و برزیل به خیل عظیم مشتریان فرش ایران پیوستهاند.
با استناد به نتایج محاسبات ضریب فنی و رویکرد نوین نشان داده می شود که فرش دستباف تنها با بخش محدودی بیشترین ارتباط را دارد. بخشهای مورد نظر عبارتند از: سایر نباتات صنعتی، برق و خدمات مربوطه، انواع نخ و پارچه، مواد شیمیایی اساسی، مواد پلاستیکی و کائوچو چوبی، انواع رنگ و جلا دهنده، الیاف مصنوعی.
به گزارش واحد آمار و برنامه ریزی اتاق تعاون ایران، برای تحریک بخشی فرش دستباف جهت افزایش تولید و ایفای نقش فعالتر در اقتصاد ایران می بایست: نخست با تحریک عنصر تقاضای نهایی به ویژه صادرات و سیاستهای طرف بازار می توان به افزایش تولید فرش دستباف کمک کرده سپس پیوندهای بین بخشی فرش دستباف با سایر بخشها را تقویت کرد.
عمده مشکلات صنعت فرش دستباف کشور را در قالب سه محور تامین مواد اولیه، تولید، توزیع ، بازاریابی و فروش است.
در محور تامین مواد اولیه، خام فروشی مواد اولیه از جمله پشم و نخ به دلالان خارج کشور، تقلب در تولید مواد اولیه مرغوب از جمله نخ ، عدم صرفه اقتصادی در تولید ابریشم و تولید سنتی این محصول، عدم استفاده از تکنولوژی پیشرفته در تولید مواد اولیه از جمله نخ و رنگ، از عمده مشکلات محسوب می شوند.
در محور تولید فرش، بهرهگیری از محیط غیراستاندارد برای تولید فرش، کم توجهی به حقوق و مزایا و بیمه کارگران شاغل در این صنعت پراکندگی قالیبافان و عدم بهره گیری از کارگاه های متمرکز، عدم دسترسی به اطلاعات ونیازهای بازار ، عدم توجه به سلیقه مشتریان از عمده مشکلات است.
در محور توزیع، بازاریابی و فروش، عدم توجه به موضوع تبلیغات و عدم بهره گیری از مکانیسم های فروش سفارشی، عدم رعایت استانداردهای بسته بندی و ارسال فرش، عدم ارائه خدمات مناسب پس از فروش به مشتریان نیز از مشکلات صنعت فرش است.
اما یکی از مهمترین نقاط قوتی که صنعت فرش دستبافت را نسبت به سایر صنایع متمایز می گرداند هزینه پایین ایجاد اشتغال است که برنامه ریزی برای تشویق و ترغیب به ایجاد تعاونی های فرش دستبافت برای تمرکز سرمایه های اندک و حمایت های دولت در بازاریابی و فروش فرش دستبافت ایرانی که موجب حفظ و استمرار اشتغال، تولید و صادرات این کالای استراتژیک صادراتی باشد .
تعاونی های فرش دستبافت با دارا بودن ۱۶۹۰ تعاونی فعال با عضویت ۶۲ هزار نفر و اشتغال ۴۷ هزار نفر نقش مهمی در ایجاد اشتغال و تولید این کالای فاخر ایرانی دارد.
https://iccnews.ir/?p=11340