به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، واحد آموزش و پژوهش اتاق تعاون ایران، برای ارتقاء دانش مدیران و فعالان بخش تعاون با مبانی علمی روز دنیا و دستیابی به دانش فنی مورد نیاز بخش تعاون و ایجاد و تقویت ارتباط ماندگار با مراکز دانشگاهی و پژوهشی در سطح کشور و بین الملل و جهت دهی فعالیت ها به سمت تولید دانش محور و انجام پروژه های پژوهشی برای شناسایی فرصت های جدید و استفاده از نقاط قوت بخش برای رسیدن به جایگاه واقعی بخش تعاون در اقتصاد کشور همچنین با استفاده از صاحبنظران اقتصادی در زمینه رشد و توسعه بخش تعاون ایجاد می شود.
گفتنی است، پژوهش، عامل اصلی توسعه اقتصادی و خودکفایی هر کشور است که در زمینه های مختلف اشتغال زایی حضور در عرصه های بین المللی، کاهش شکاف با کشور های صنعتی و به عنوان یک مزیت رقابتی می تواند موثر واقع شود. در اقتصادهای پیشرفته و کشورهای صادراتمحور، بیشترین سهم تامین مالی پژوهشها، مربوط به شرکتها و بنگاههای صنعتی است و بیشترین سهم پژوهشها را نیز پژوهشهای تجربی و بعد از آن پژوهشهای کاربردی تشکیل میدهد.
به گزارش واحد آمار و برنامه ریزی اتاق تعاون ایران، در کره جنوبی از مجموع ۷۳ میلیارد دلار هزینههای پژوهشی سالانه، ۷۸ درصد توسط شرکتها، ۱۱ درصد توسط دولت، ۹ درصد توسط دانشگاهها و ۲ درصد توسط موسسات غیرانتفاعی تامین مالی شده است. در کشور ژاپن، از مجموع ۱۷۰ میلیارد دلار هزینههای پژوهشی سالانه، ۷۸ درصد توسط شرکتها، ۸ درصد توسط دولت، ۱۳ درصد توسط دانشگاهها و یک درصد توسط موسسات غیرانتفاعی خصوصی تامین مالی شده است. در ایران، تامین مالی هزینههای پژوهشی ساختاری کاملا متفاوت دارد. براساس آمارهای یونسکو، از مجموع هزینههای پژوهشی در ایران، ۵۶ درصد توسط دولت، ۳۳ درصد توسط دانشگاهها و ۱۱ درصد توسط شرکتها تامین مالی میشود.
لازم به اشاره است، از آنجا که بخش تعاون دارای تنوع فعالیت ها بوده نیازمند تحقیق و پژوهش های علمی و شناسایی و آسیب شناسی حضور کمرنگ بخش تعاون و نرسیدن به اهداف تعیین شده در سیاستهای کلی اصل ۴۴ همچنین عدم دستیابی به موفقیت های داخلی بخش تعاون نسبت به تعاونی های سایر کشور در عرصه های مختلف اقتصادی است.
باید در نظر داشت، عارضه یابی عدم توفیق بخش تعاون در انجام رسالت خود می تواند در پیگیری مطالبات بخش تعاون از دستگاه های اجرایی در عدم اجرای قوانین بالادستی همچنین شناسایی نقاط ضعف داخلی شرکت های تعاونی برای کمک به برنامه ریزی برای رسیدن به سهم خود در بخش تعاون نقش مهمی ایفا کند.
واقعیت آن است که در اقتصادهای رقابتی، شرکتها و بنگاههای صنعتی برای بقای خود نیازمند نوآوری و افزایش کیفیت محصولات خود هستند. چنین نیازی به گسترش بازار و صادرات محصول، شرکتهای بزرگ را ناچار به نوآوری و سرمایهگذاریهای کلان در تحقیق و توسعه میکند.
https://iccnews.ir/?p=5776