در آلمان، باشگاه های فوتبال از اصل مالکیت ۵۰ + ۱ پیروی می کنند، به این معنی که هواداران علاوه بر داشتن ۵۰ درصد از سهم باشگاه دارای یک حق رأی بیشتر نسبت به سرمایهگذارانی هستند که سهم باقیمانده باشگاه را خریداری کرده اند. بطور خلاصه باشگاه ها – علی الخصوص، هواداران – حرف نهایی را در نحوه اداره آنها می زنند.
این قانون, علاوه بر اینکه به هواداران اجازه سرمایه گذاری در باشگاه های خود را می دهد، از تصاحب سرمایه گذاران خارجی جلوگیری میکند. با این شیوه، هواداران سطح بالاتری از تعهد خود به باشگاه را نشان می دهند و جلوی تصمیمات آنی مبنی بر فروش باشگاه از سوی سرمایه گذاران نیز گرفته می شود.
با توجه به شیوه اداره باشگاهها در آلمان که در اصطلاح میتوانیم آنها را مردمی محور معرفی کنیم، این اصطلاح یکی از ارکان اصلی شرکت های تعاونی در سراسر دنیا میباشد. دیگر کشور اروپایی یعنی اسپانیا با داشتن حدود ۸ میلیون عضو فعال در بخش تعاون (به همراه۲۰۵۰ تعاونی) از جمعیت ۴۷ میلیونی خود، در حوزهای مختلف علی الخصوص ورزش فعالیت زیادی دارد.یکی از بزرگترین تعاونی های حال حاضر دنیا در شهر باسک اسپانیا، تعاونی کارگری موندراگون بوده که بیش از ۶۶ هزار نفر شاغل دارد.
نمونه ای دیگر از تعاونی های معروف اسپانیا در حوزهی ورزش باشگاه پر افتخار بارسلونا بوده که با داشتن درآمد سالیانه بیش از ۱۵۴ میلیون یورو از جمله معروفترین تعاونی در حوزه ورزش می باشد. این تعاونی بیش از ۱۷۵ عضو داشته که تک تک آنها در تصمیمگیری های مربوط به آینده این باشگاه سهیم هستند. اصولی همچون (عضویت داوطلبانه و آزاد، کنترل دموکراتیک اعضا، مشارکت اقتصادی اعضاو مشارکت در پروژه های بشر دوستانه مانند یونیسف) عامل موفقیت این باشگاه بوده است. در اسپانیا باشگاههای بزرگی نظیر رئال مادرید، اوساسونا و اتلتیکو بیلبائو به همین شیوه اداره میشود.
این مدل به هواداران این امکان را میدهد تا به عنوان سهامداران اصلی، حرفی برای گفتن در نحوه مدیریت باشگاه داشته باشند و احتمالاً با توجه به همین اصل نیز، باشگاه های فوتبال آلمان ارتباط واقعی با هواداران خود ایجاد می کنند و آنها را در تصمیمات، مشارکت می دهند.
بایرن مونیخ، قهرمان بوندسلیگا، یکی از باشگاههای خصوصی آلمانی است که ۸۴ درصد سهام آن به ۱۳۰ هزار نفر از طرفدارانش تعلق دارد.
در بوندسلیگا؛ داشتن بدهی ممنوع است اما از سوی دیگر، باشگاه های لیگ برتر انگلستان مانند منچستریونایتد، چلسی، لیورپول با بدهی های هنگفت مواجه هستند. از آنجایی که درصد بالایی از درآمد آنها به جای فروش بلیت از پخش بازیها به دست می آید، برخی از باشگاه های لیگ برتر انگلستان چندان تمایلی به حضور بیشتر هواداران در ورزشگاه از طریق کاهش قیمت بلیت ها، از خود نشان نمی دهند.
این مورد در آلمان که باشگاه های فوتبال تنها ۳۰ درصد از درآمد خود را از پخش بازی دریافت میکنند، صدق نمیکند. فصل گذشته، بلیت تمام بازیهای بایرن مونیخ به فروش رفت، به این معنی که تکتک بازیها با جایگاه های پرشده، در ورزشگاه آلیانز آرنا برگزار شد.
از آنجایی که این طرفداران هستند که باشگاه را اداره می کنند، قیمت بلیت مقرون به صرفه تر خواهد شد. طرفداران بوندسلیگا به طور متوسط حدود ۳۵۰ یورو برای بلیت کل فصل می پردازند. اما؛ این آمار برای طرفداران لیگ برتر انگلستان متفاوت بوده و بطور میانگین برای بازیهای هر فصل حدود ۷۵۰ یورو هزینه میکنند.
https://iccnews.ir/?p=59206