در راستای وظایف قانونی اتاق در جهت کمک به بهبود فضای کسب و کار بـرای پنجمیـن بـار، عملکـرد دستگاه های اجرایی مرتبـط بـا محیـط کسـب و کار توسـط ۲۵۱۶ فعـال اقتصـادی منتخـب از زیـر مجموعـه سـه اتـاق تعاون، بازرگانـی و اصنـاف مـورد ارزیابـی قرارگرفـت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، بـر اسـاس یافتـه هـای طـرح در سـال ۱۴۰۱، (با مشارکت ۲۸۹ فعال اقتصادی تعاون)، از نظر فعالین اقتصادی، اتاق تعاون در مجموع چهار زیر شاخص، شاخص ارزیابی عملکرد در سال ۱۴۰۱ ( ۳.۹۰) نسبت به سال ۱۴۰۰ (۴.۱۲) افزایش نسبی یافته است (عدد شاخص بین ۱-۱۰ که عدد نزدیک به یک نشان دهنده بهبود عمکلرد است). بنابراین عملکرد اتاق تعاون ایران موجب افزایش رضایت مندی ذی نفعان تعاون (از ۴.۱۲ به ۳.۹) در راستای بهبود فضای کسب و کار شده است.
براساس این گزارش، برآیند زیر شاخصهای ارزیابی عملکرد که شامل چهار محور ۱-سهولت در فرآیندهای اداری و سرعت در ارائه خدمات ، ۲- کیفیت رسیدگی به درخواست قانونی مراجعان ، ۳- نحوه رفتار با فعالان اقتصادی و تکریم ارباب رجوع و ۴- شفافیت و اطلاع رسانی در زمینه نحوه ارائه خدمات عملکرد می باشد، در مجموع عملکرد اتاق تعاون ایران را به صورت مثبت ارزیابی مینماید.
در این طرح جهت کسب نظرات فعالین اقتصادی از نحوه عملکرد اتاق ها در زمینه کمک به بهبود فضای کسب و کار مورد ارزیابی قرار گرفت که اتاق تعاون از منظر ۲۵۱۶ فعال اقتصادی در چهار مولفه این طرح روند رو به رشدی به لحاظ رضایت نسبی تعاونگران از عملکرد اتاق تعاون در کمک به رفع موانع تولید را نشان می دهد.
بررسی های آماری نشان داد؛ در مولفه اول، سهولت در فرآیندهای اداری و سرعت در ارائه خدمات می باشد که در سال های اخیر رویکرد الکترونیکی شدن فرآیندها به عنوان اولویت نخست برنامه های اتاق تعاون ایران قرار داشته است. در مسیر تغییر فرآیند سنتی به فن آوری های جدید نیازمند طی زمان است که هم اکنون برای کلیه خدمات اتاق نظیر کارت بازرگانی، داوری، انجمن نظارت و امور نمایشگاهی و خدمات مشاوره ای بستر لازم فن آوری فراهم شده است که این سامانه ها در حال ارتقاء و تنوع سازی خدمات هستند. مجموع این اقدامات درسال ۱۴۰۱ با ثبت عدد این شاخص در سال ۱۴۰۱، (۳.۹۱) نسبت به سال قبل (۴.۰۷) وضعیت بهبود در این شاخص را نشان می دهد.
از منظر فعالین اقتصادی و ۲۸۹ تعاونگر مشارکت کننده در این طرح مولفه دوم کیفیت رسیدگی به درخواست قانونی مراجعان ، عدد این شاخص در سال ۱۴۰۱ (۳.۸۹) ارزیابی شد که در مقایسه با سال گذشته (۴.۲۱) روند رو به رشدی (به لحاظ کیفیت خدمات ارائه شده به فعالین بخش تعاون) را نشان می دهد. رشد این شاخص نشان از عملکرد مثبت اتاق تعاون در سال های اخیر نتیجه ایجاد ارتباط به مجموعه دستگاه های اجرایی با اتصال به سامانه دولت از یک سو و برقراری سیستم دبیرخانه مشترک اتاق تعاون ایران با سایر اتاق های تعاون کشور و اتحادیه های سراسری از سوی دیگر، شبکه ای وسیع برای برقراری زنجیره ارتباط در سطح ملی را نشان می دهد.
یکی از مولفه ها مهم دیگر در این ارزیابی نحوه رفتار با فعالین اقتصادی و تکریم ارباب رجوع است. عدد این شاخص در سال ۱۴۰۱ (۳.۸۴) در مقایسه با سال ۱۴۰۰ (۴۰.۲) نشان از بهبود عملکرد اتاق در این زمینه و رضایت و تکریم مراجعین است .
آخرین مولفه این ارزیابی شفافیت و اطلاع رسانی در زمینه ارائه خدمات است جهت بهبود این شاخص با ایجاد و توسعه سایت تخصصی اطلاع رسانی اتاق به آدرس icccoop.ir و ارتقاء آن در دستور کار اتاق قرار داشته است. همچنین اطلاع رسانی از آخرین اخبار و اطلاعات تخصصی بخش تعاون از طریق سایت خبری اتاق به آدرس iccnews.ir باعث بهبود شاخص از عدد ۴.۱۷ در سال ۱۴۰۰ به عدد ۳.۹۶ در سال ۱۴۰۱ شده است.
رشد نسبی در این بخش از منظر تعاونگران نشان از نیاز بیش از پیش در زمینه برنامه ریزی بهتر در آینده، از طریق توسعه و شبکه سازی در حوزه اطلاع رسانی، آگاهی از ارائه خدمات و نیز استفاده از کلیه ابزار های اطلاع رسانی در بخش تعاون می باشد.
*عدد شاخص بین ۱-۱۰ که عدد نزدیک به یک نشان دهنده بهبود عملکرد است.
https://iccnews.ir/?p=59658
تهرانی
سلام و تبریک برای این موفقیت که در سایه تلاش جمعی و بهره مندی از زیرساختهای اقتصادی قوی و پایدار کشور مانند سند توسعه ملی بخش تعاونی آغاز گردیده و امیدواریم با همت و روحیه تعاونگرانه و ایفای تکالیف مقرر در سند از سوی دستگاه های اجرایی شاهد رشد پایدار در این مسیر باشیم. علی برکت الله